דילוג לתוכן המרכזי

חרדת הטווח - רכב חשמלי

כמה זמן לוקח לטעון את הרכב? לאיזה מרחק מספיקה הסוללה? ואם אני נתקע איך מחלצים אותי? האם רכב חשמלי אחר יכול לטעון את הרכב שלי…? אלה ועוד שאלות רבות באות לבטא מושג אחד ברור - חרדת הטווח.

מחשבון השוואת ספקי חשמל

דודי לסרי
פורסם 11/07/2025

כמו שאומר גיא זוהר - ״נפרק ונרכיב״.

ראשית חשוב שנבין כי ההתנהלות סביב טעינת רכב חשמלי שונה מתדלוק רכב בנזין/סולר. שונה ולא פחות טובה…

 

שינוי הרגלי צריכה

נתון גלובלי מעיד כי כ-70% מהטעינה של רכב חשמלי תתבצע בחנייה הביתית או המשרדית (בד״כ בבית). לפיכך, בעוד שאנחנו רגילים לתדלק את הרכב כאשר הוא מתרוקן (כל אחד ושלב ״הנורה האדומה״ שלו), כלומר מתדלקים כאשר צריך, אנחנו עוברים לטעינת הרכב החשמלי כהרגל יומי או אחת לכמה ימים. לא מחכים שהצורך יצוף ונכנסים במיוחד לתחנת דלק אלא נכנסים לחנייה הביתית וטוענים כשרוצים, דיי בדומה לטלפון הסלולרי שלנו. כמה זמן לוקח לטעון רכב חשמלי? בדרך כלל הזמן שייקח לנו לחבר את כבל הטעינה לשקע הטעינה (כמה שניות). למעשה מדובר בשינוי הרגל צריכה לפיו אנחנו לא ממתינים בזמן שהרכב בטעינה (כמו שקורה בתדלוק) אלא מחברים את כבל הטעינה וכל היתר קורה ברקע בזמן שאנחנו עסוקים בדברים אחרים. המשמעות היא שהטעינה (שוב, ברוב הכולל של המקרים) מתבצעת ברקע ולכן משך הטעינה אינו רלוונטי לנו. הדבר רלוונטי גם בחלק מהמקרים בו אנו טוענים בטעינה ציבורית אולטרה מהירה, ובזמן הטעינה נכנסים לרכוש קפה ומאפה למשל.

 

טווח הסוללה שלי

עד כאן כתבנו על אופן הטעינה ושינוי הרגלי צריכה. עכשיו נדבר על המרחק. סוללה של רכב חשמלי סטנדרטי ב-2025 מספיקה למינימום של 350-400 קילומטרים בין טעינה לטעינה. כמובן שיש הרבה יותר, ויש גם קצת פחות, אבל זה הטווח העיקרי כרגע.

שבו בחדר עם עוד עשרה נהגים ותשאלו מה הקילומטרז׳ של החודש האחרון, אתם תגלו שנהג ישראלי גומע בממוצע כ-60 קילומטרים ביום (נתוני הלמ"ס מדייקים אותנו ל-58 ק"מ ביום). אלה שנוהגים יותר מגיעים לכ-100 קילומטרים ליום. בהתחשב בכך שהסוללה המינימלית (בטווח שצויין) מספיקה ל-350 קילומטרים, גם שימוש בעמדת טעינה ביתית  אחת ליומיים-שלושה מספיקה די והותר.

טעינה כפועל יוצא של הרגל צריכה היא עניין של שניות בודדות למול תדלוק שאורך כמה דקות היות ואנחנו ממתינים לסיומו. כלומר בשימוש יומי סטנדרטי במרבית השנה והתרחישים, אין לנו בעיית טווח. יחד עם זאת שינוי הרגל הצריכה בטעינה מביא איתו גם תכנון מקדים. כלומר בשונה מתדלוק בו נחפש תחנת דלק קרובה ברגע שאנחנו צריכים לתדלק, כאן אנו צריכים יותר לחשוב מראש היכן ממוקמת עמדת טעינה ביחס למסלול שלנו (בנסיעות הארוכות בעיקר). היות ותחנות הדלק נכנסו להליך מואץ של פריסת עמדות טעינה, בעתיד הקרוב גם המכשול הזה יוסר ונוכל למצוא נקודת טעינה מאוד קרובה ולרוב בדיוק על המסלול שלנו. הקמה של נקודות טעינה נוספות פשוטות הרבה יותר מהקמת תחנות תדלוק מכיוון שטעינה נדרשת רק לחשמל ולא עומדת ברגולציות מחמירות בהרבה הקשורות לדלק ולסכנות הטמונות בו.

טעינה ציבורית/מהירה

רוחבה של ישראל הוא כ-100 קילומטרים, אורכה עומד על מעל 500 קילומטרים, תנאים אידיאליים לרכב חשמלי עם סוללה של 350-400 ק"מ טווח.

ישנם ימים חריגים בהם נבצע נסיעה ארוכה ונגיע פוטנציאלית למרחק גדול יותר מיכולתה של הסוללה. למקרים אלו, ולמקרים שאינם מאפשרים טעינה בבית או טעינה במשרד, יש עמדות ציבוריות. אלה נחלקות לעמדות רגילות (כמו בטעינה ביתית), עמדות מהירות (50 עד 150 קוט״ש) ועמדות אולטרה מהירות (מעל 150 קוט״ש), השתיים האחרונות הן עמדות DC. בניגוד לדפוס התנהגות בתדלוק בו נמלא את המיכל לחלוטין ברגע שהוא מתרוקן, בתרחיש טעינה ציבורית נמלא רק לפי הצורך. כלומר אם חסרים לנו כ-100 ק"מ כדי להגיע ליעד והסוללה ריקה כמעט לחלוטין לא מחוייב המציאות לחכות עד לטעינה מלאה אלא לטען כ-150 ק"מ (קצת טווח בטחון) אשר יאפשרו לנו להגיע ליעד ולטעון גם בזול יותר וגם ללא המתנה לסיום הטעינה. 

העמדות הציבוריות שעובדות בזרם AC (לא מהירות) מיועדות לשני מצבים.
הראשון הוא שאין לנו חנייה קבועה לטעון בה ואנחנו טוענים קבוע בחניון ציבורי/עמדה מוניציפלית שם יש עמדה כזו.
המצב השני הוא מנוחה ארוכה, קרי ארוחת צהריים או חנייה ביעד אליו הגענו, ושם נתחבר לעמדה סטנדרטית (למשל בית מלון/מסעדה).

פריסת עמדות טעינה בישראל כיום דיי נרחבת והקצב הולך וגובר ככל שעובר הזמן והביקוש עולה. בנוסף אפליקציות רבות מסייעות לנו לנתב לעמדה הרצויה ואף לאותת מבעוד מועד אם העמדה תקינה או לא, פנויה או לא, מה קצב הטעינה שלה וכו׳. מדובר באפליקציות מסחריות שונות ואפליקציות של ספקי הטעינה עצמם. משרד האנרגיה פרסם ממש לאחרונה שימוע לטובת תקנות חדשות המאסדרות את נושא עמדות הטעינה הציבוריות (בין היתר) ובתוכן את נושא התשלומים, דיווח על סטטוס שירות, זמינות ועוד. נראה בשנים הקרובות עוד ועוד מהלכים כאלו ואחרים אשר מטרתם לקדם את השוק, לייצב אותו ולייצר ויסות ואסדרה.

 

לסיכום

ברגע שבוחנים את נושא הטעינה למול התדלוק מבינים שלמעשה לא מורכב הדבר, אין סיבה לחרדת הטווח ובמקרים רבים אף חסכנו זמן רב של כניסה לתחנת הדלק ולא תמיד בעיתוי שנוח לנו. מה גם שטעינת רכב חשמלי הופך עם הזמן לחוויה הרבה יותר נעימה ונגישה מתדלוק היות ואנחנו טוענים בבית בסביבה הטבעית שלנו, ללא ריחות של דלק וחשיפה להמוני אגזוזים סביבנו ועיקר הטעינה הטעינה מתבצעת ברקע וללא המתנה שלנו.

תגובות לכתבה

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya

פודקאסט להאזנה

הניוזלטר הירוק