בחירת ספק חשמל - המדריך הפרקטי
חשבון החשמל הוא אחת מההוצאות הקבועות המשמעותיות ביותר במשק הבית הישראלי. רבים לא יודעים שישנה ברירה: הרפורמה שהחלה ב-2018 פתחה לאחרונה את שוק החשמל בישראל לתחרות, ביטלה את המונופול של חברת החשמל ומאפשרת ללקוחות לבחור בין מספר ספקי חשמל פרטיים.
.jpg)
מחשבון השוואת ספקי חשמל
במדריך זה נסביר כיצד לבחור ספק חשמל מתאים, מה חשוב לדעת לפני המעבר, איך מתבצע תהליך הניוד וגם נספק טיפים להתנהלות חכמה.
פתיחת שוק החשמל לתחרות - רפורמת 2018
עד 2018 הייתה חברת החשמל הספק הבלעדי של חשמל בישראל. גוף ממשלתי זה שלט לא רק על אספקת החשמל לבתים ולעסקים, אלא גם על הייצור, ההולכה והחלוקה. במשך שנים נשמעו טענות מצד גופים מקצועיים וממשלתיים ששוק החשמל סובל מחוסר יעילות, מבנה מכביד וחוסר תחרות שפוגע בלקוחות. עוד עלה החשש שהמונופול לא יצליח להתמודד עם אתגרים העתידיים, כעלייה בביקוש הצריכה, קידום חדשנות טכנולוגית ומעבר הדרגתי להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות.
רפורמת 2018 נולדה מתוך צורך אמיתי לשנות את המצב. מטרתה הייתה לייעל את המשק, להפחית את העלויות ללקוחות, לשפר את השירות ולאפשר לספקים וליצרנים פרטיים להיכנס לתחרות עם חברת החשמל - תוך שמירה על התשתית הלאומית בידי המדינה. חשוב להדגיש: חברת החשמל עדיין אחראית על החלוקה וההולכה, הטיפול בתקלות והתשתית הפיזית, אך אזרחי ישראל כבר אינם מחויבים לרכוש חשמל דווקא ממנה.
סוגי מוני חשמל ותעריפים
סוג מונה/מד החשמל קובע אילו סוגי תעריפים זמינים ללקוח. קיימים שני סוגים עיקריים:
מונה אנלוגי (מכני): זהו המונה המסורתי, עם החוגה המסתובבת. קריאת המונה נעשית ידנית, על ידי טכנאי שמגיע פיזית לבית ומעדכן את הנתונים אחת לתקופה. מונים אלו מודדים צריכה כוללת בלבד ולא מבחינים בין שעות שפל לשעות שיא. עבור מונים אלו רלוונטי התעריף האחיד הביתי, שבו המחיר לקילוואט שעה הוא קבוע, ללא קשר לשעה ביום או ליום בשבוע.
מונה דיגיטלי (חכם): מונים חדישים אלו מאפשרים מדידה מדויקת של הצריכה בכל שעות היום. המונה מאפשר קריאה מרחוק, כך שאין צורך לשלוח טכנאי. הוא גם מספק מידע נוסף כתנודות מתח ועומסי שימוש. מונים דיגיטליים פותחים את האפשרות למסלול תעריף תעו"ז (תעריף לפי עומס וזמן), שבו המחיר משתנה בהתאם לשעות היום, היום בשבוע והעונה. במסגרת התעו"ז, שעות השיא (בדרך כלל בין 17:00 ל-23:00) מוצעות במחיר גבוה יותר, בעוד שתעריף שעות השפל הוא נמוך יותר. כך ניתן לתזמן צריכה לשעות השפל ולהניב חיסכון משמעותי. תעריף תעו"ז זמין רק למי שמותקן אצלו מונה חכם.
איך משווים בין ספקי חשמל?
בישראל פועלים כיום מספר ספקי חשמל פרטיים, המציעים מסלולים שונים. הנה כמה פרמטרים מרכזיים שכדאי לקחת בחשבון כשבודקים את הצעותיהם:
- אחוז ההנחה: רוב הספקים מציעים הנחה על התעריף הרגולטורי של חברת החשמל. ההנחות נעות בין מספר אחוזים בודדים הניתנים כהנחה קבועה, ועד 20-15%, במקרים הטובים ביותר - לצריכה בשעות השפל.
- סוגי מסלולים: סוגי מסלולים מתייחסים לתוכניות התעריפים השונות שספקי החשמל מציעים. לדוגמה: תעריף אחיד (מחיר קבוע כל היום), הנחה גדולה בשעות היום בלבד או בלילה בלבד. כאן טמון הפוטנציאל הגדול ביותר לחיסכון. המסלול המתאים לדפוס הצריכה לעתים קרובות חשוב יותר מאחוז ההנחה עצמה.
- איכות שירות הלקוחות: מומלץ לבדוק את חוות הדעת של לקוחות קיימים של הספק. זמני המתנה למוקד, יכולת פתרון בעיות ושירות דיגיטלי איכותי הם פרמטרים חשובים שישפיעו על חוויית השירות.
כיצד להתאים את המסלול הנכון לכל לקוח?
כל לקוח צריך לבדוק את הרגלי השימוש שלו: מתי הוא צורך הכי הרבה חשמל והאם צריכתו קבועה או משתנה. עליו לבחור מסלול בהתאם למסקנות. עוד חשוב לקחת בחשבון גם את סוג המונה הקיים. ישנם מסלולים המיועדים רק לבעלי מונה חכם, שאינם מאפשרים לבעלי מונה אנלוגי להצטרף אליהם (במקרה כזה ניתן להחליף מונה מאנלוגי לדיגיטלי).
חשוב להדגיש: ההבדל המשמעותי הוא בין סוגי המסלולים ולא בהכרח בין הספקים עצמם. למרות שהתחרות בשוק החשמל יצרה מגוון הצעות, בפועל רוב הספקים מציעים כיום הנחות דומות על אותם סוגי תעריפים, מכיוון שהמחיר הבסיסי של החשמל נקבע על ידי רשות החשמל ואחיד לכולם. לכן, ההבדל המשמעותי עבור הצרכן טמון במסלול בו הוא בוחר (תעריף אחיד, מסלול עונתי, שעות ספציפיות במהלך היום וכדומה) ולאו דווקא בזהות הספק. בחירה נכונה של מסלול לפי סוג המונה ואופי הצריכה יכולה לחסוך משמעותית יותר מאשר השוואה בין הנחות קטנות של ספקים שונים.
כיצד מתבצע המעבר לספק פרטי?
תהליך המעבר לספק חשמל פרטי הוא פשוט יחסית, אך חשוב לבצע אותו בצורה מדויקת כדי להימנע מעיכובים או מסירוב לבקשה.
שלב 1: בחירת ספק ומסירת פרטים
לאחר השוואה בין הספקים ובחירת הספק הרצוי, הספק יבקש את הפרטים הבאים (יש להקפיד על דיוק):
- מספר חוזה בחברת החשמל.
- מספר תעודת זהות/ח.פ של בעל החוזה.
- מספר המונה/המונים בנקודת הצריכה.
- פרטי איש קשר לחתימה על ייפוי כוח: שם, ת"ז, דוא"ל ומספר טלפון
שלב 2: טיפול מול המערכת הארצית
הספק הנבחר מעביר את הבקשה לניוד דרך מערכת פל"א, פלטפורמה אוטומטית המופעלת על-ידי נגה - חברה ממשלתית שהוקמה ב-2019 כחלק מהרפורמה ואחראית על ניהול שוק החשמל בישראל. נגה בודקת את תקינות הנתונים ואת התאמת המונה. אם הכל תקין - תישלח למבקש בקשה לחתימה דיגיטלית על ייפוי כוח, באמצעות לינק לדוא"ל או ב-SMS.
שלב 3: אישור הניוד ותחילת האספקה (תלוי בסוג המונה)
לבעלי מונה דיגיטלי (חכם): המעבר יאושר תוך כ-14 ימי עבודה והניוד ייכנס לתוקף ב-1 לחודש העוקב למועד האישור.
לבעלי מונה אנלוגי (בסיסי): גם כאן האישור יינתן תוך כ-14 ימי עבודה, אך כדי שייכנס לתוקף על הצרכן לשלוח צילום של קריאת המונה סמוך לסוף החודש (יומיים לפני יום העבודה האחרון שלפני תחילת הניוד). לאחר אישור הקריאה, ייכנס המעבר לתוקף ב-1 לחודש העוקב. חשוב לדעת: אי-שליחת קריאת המונה בזמן תגרום לכך שהבקשה לניוד לא תאושר.
לאחר השלמת המעבר, יישלח חשבון החשמל החודשי מהספק החדש. חברת החשמל תישאר אחראית רק לתחזוקת התשתיות ולטיפול בתקלות ברשת.
שאלות נפוצות
מה קורה אם יש הפסקת חשמל?
אין שינוי. חברת החשמל היא עדיין האחראית הבלעדית לתחזוקת הרשת וטיפול בתקלות ויש להמשיך לפנות אליה במקרה כזה.
האם אפשר להתחרט ולחזור לחברת החשמל?
כן. ניתן לפנות למוקד 103 של חברת החשמל ולבקש לחזור לשירות חברת החשמל. החזרה תיכנס לתוקף כבר בחודש העוקב למועד הפנייה. גם מעבר נוסף לספק אחר הוא אפשרי.
האם יש הפסקת חשמל בזמן המעבר בין ספקים?
לא. אין שום שינוי באספקת החשמל בפועל. מדובר בשינוי "חשבונאי" בלבד, כלומר במי ששולח את החשבונית. זרימת החשמל ממשיכה כרגיל, דרך אותן התשתיות.
טיפים להתנהלות חכמה:
- לנצל את שעות השפל (יום/לילה/סופ"ש – בהתאם למסלול הנבחר) להפעלת מכשירים זוללי חשמל כמכונת כביסה, מייבש, מדיח ומזגן. כמובן שהעניין תלוי עונה, יום ושעה היות והתעו"ז דיי משתנה ודינמי.
- לרוב הספקים יש אתרים ואפליקציות המאפשרים מעקב בזמן אמת אחר הצריכה. שימוש בכלים אלה ייעל את דפוסי הצריכה.
- מומלץ לבדוק פעם בשנה אם ישנם מסלולים חדשים ואטרקטיביים יותר. שוק החשמל מתעדכן כל הזמן.
- יש לשים לב להודעות מהספק על שינויים בתעריף או בתנאי השירות.
סיכום:
שוק החשמל הפתוח מציע הזדמנות אמיתית להתאמה אישית של צריכת החשמל המביאה עמה חיסכון. המעבר לספק חשמל פרטי הוא לא "החלטה אחת ולתמיד", אלא חלק מניהול צרכני נבון. כפי שמשווים בין מסלולי סלולר או ביטוח, כדאי לבדוק מדי זמן מה את המסלול הנוכחי, לראות אם צצו הצעות חדשות ולוודא שלא משלמים יותר ממה שחייבים. עם ההכנה הנכונה, הבנת הצרכים האישיים, וביצוע השוואה מושכלת – ניתן לקבל החלטה שתאפשר חיסכון בעלויות.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya