דילוג לתוכן המרכזי

ועדת הכספים דחתה את הצעת האוצר להעלאת המס על רכבים חשמליים

האוצר הציע להעלות את מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-45% ל-52%, עם תקרת הטבה של 30 אלף שקל; בוועדה אמרו: "הגדלת המס תשגע את היבואנים, תמנע כניסת רכבים ירוקים לשוק ותשאיר אותם לעשירים בלבד"

ועדת הכספים של הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

מחשבון השוואת ספקי חשמל

רפאל קאהאן
פורסם 09/12/2025

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בשינויים במס הקנייה והשימוש על הרכבים החשמליים. הוועדה דחתה את הצעת משרד האוצר, הנמצאת בחוק ההסדרים לתקציב המדינה ל-2026, להעלות את המיסוי על המכוניות החשמליות.

האוצר הציע להעלות את מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-45% ל-52%, עם תקרת הטבה של 30 אלף שקל. לפי תחשיבי האוצר, ההכנסות ממיסוי רכבים חשמליים, אם המסים היו עולים, נועדו להגיע ב-2026 ל-90 מיליון שקל, ו-2027 ל-80 מיליון.

יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי, אמר: "לא מדובר במגה-סכומים. אם אתם מאמינים ברפורמה ירוקה ברכבים, הדרך להמשיך את חדירת אותם רכבים (לשוק, ר.ק) היא לא להעלות מס. בואו לא נשגע את היבואנים כל שנה עם מיסוי משתנה".

מילביצקי ביקש מנציגי משרדי האוצר, האנרגיה והתחבורה לחזור לדיון הבא "עם תכנית רב-שנתית, בעלת מדדים ברורים, שמראים איך חוזרים למסלול שמחדיר יותר רכבים לשוק, בלי מסי גודש ונסועה".

כדי לממן את אבדן ההכנסה התיאורטי מביטול המס שלא הוטל, הציע מילביצקי למשרדים הללו: "תתכנסו בנפש חפצה ותחלקו ביניכם את העלויות. אל תבואו לשכנע אותנו בהצעה הנוכחית שלכם, כי אני מעריך שזה לא יקרה".

כדי לוודא שהמסר עבר, מילביצקי המשיך להשתלח באוצר: "ככה לא משיגים שום תכלית: ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד, פוגעים בהכנסות המדינה, וגם לא מקדמים את החדירה של החשמליים לשוק".

הצעה נוספת של האוצר עסקה במס יוקרה על רכבים שמחיר המחירון שלהם עולה על 300 אלף שקל. מילביצקי התנגד גם לה, בטענה שהרף גבוה מדי, והציע שהרף ירד ל-250 אלף. לדבריו: "מי שיש לו 300 אלף להשכיב על רכב, יכול לשלם גם מס".

רכב חשמלי, אילוסטרציה. אושר לשימוש חופשי ופורסם באתר Creative Commins

בנוסף, נערך דיון ער בוועדה על נושא שווי השימוש. ח"כים דרשו ממשרדי הממשלה לשנות מה שהגדירו כעיוותים בהגדרות שווי השימוש, ביניהם היחס הזהה לרכבי עבודה ולרכב פרטי. נציגת רשות המסים בדיון, נטלי מירנצ'וב, הבטיחה לבחון את הדברים.

אודי אדירי, מנכ"ל קבוצת בליליוס, אמר: "מערכת המיסוי לא מבדילה לעניין שווי השימוש בין רכבים פרטיים לבין רכבי עבודה, רובם ואנים גדולים עם משקל מיותר שמזהמים פי כמה מרכב פרטי, 97% מהם מזהמים".

אדירי הציע: "קחו רכבי עבודה חשמליים, בעיקר ואנים, ותציעו לעצמאים לקנות אותם, עם שווי שימוש לתקופה קצובה. אינסטלטור ושיפוצניק שנוסעים על ואנים לא יוכלו להחליף אותם בתחב"צ".

תגובות לכתבה

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya

site by tq.soft