ממשל טראמפ בוחן ביטול מיליארדי דולרים סובסידיות לאנרגיה נקייה
יצרניות הרכב בלחץ - מיליארדי דולרים שהובטחו ל-GM, סטלאנטיס ווולוו על הסבת מפעלים לרכב חשמלי בסכנת ביטול. הדבר מסמל שינוי חד באג'נדה האמריקאית, הממשל החדש מטרפד את מורשת ביידן באקלים ובאנרגיה, ופוגע בפרויקטים של לכידת פחמן

מחשבון השוואת ספקי חשמל
משרד האנרגיה האמריקאי החל בבדיקה מעמיקה של מימון בהיקף עצום שהובטח לפרויקטים ירוקים בתקופת הממשל הקודם של ג'ו ביידן. על פי רשימת פרויקטים שפורסמה, הממשל שוקל לבטל מענקים והלוואות בהיקף כולל של מיליארדי דולרים לתוכניות מרכזיות, הכוללות פיתוח רכבים חשמליים, הקמת מפעלי רכב וטכנולוגיות חדשניות ללכידת פחמן. על פי הערכות שונות שפורסמו בתקשורת ובסוכנות רויטרס היום (רביעי), היקף הפרויקטים המועמדים לביטול עשוי להגיע לכ-12 מיליארד דולר, כאשר כבר בשבוע שעבר הודיע משרד האנרגיה על כוונתו לבטל מימון בסך 7.56 מיליארד דולר לפרויקטים שלא עמדו, לטענתו, ב"תשואה מספקת למשלמי המסים".
חברות הרכב הגדולות בארה"ב הן בין הנפגעות העיקריות מהמהלך. בין הפרויקטים המרכזיים שמימונם נבחן מחדש נמצאים למשל: מענק של 500 מיליון דולר לג'נרל מוטורס להסבת מפעל הרכבת "לנסינג גראנד ריבר" במישיגן לייצור רכבים חשמליים. עבור סטלנטיס מדובר במענק של של 585 מיליון דולר להסבת מפעל באילינוי לייצור משאיות חשמליות בגודל בינוני, ולהסבת מפעל באינדיאנה לייצור רכיבים לרכב חשמלי. וולוו גרופ (שנמצאת בבעלות סינית עקיפה) אמורה לקבל כ208 מיליון דולר לשדרוג מפעלים במספר מדינות להגדלת כושר הייצור של רכבים חשמליים.
יצרנית מוכרת נוספת היא הארלי-דיווידסון שלה הוענקו 89 מיליון דורל להרחבת המפעל ביוֹרְק, פנסילבניה, לייצור אופנועים חשמליים. יצרניות נוספות נמצאות אף הן ברשימה: 80 מיליון דולר לחברת בלו בירד להסבת מפעל לייצור אוטובוסי בית ספר חשמליים בג'ורג'יה, ו-75 מיליון דולר לחברת המנועים קאמינס להסבת חלק ממפעל באינדיאנה לייצור רכיבים נטולי פליטה ומערכות הנעה חשמליות. בנוסף, נשקל ביטול מענק של 32 מיליון דולר ליונדאי שנועד לאספקת רכיבים היברידיים וסוללות לאחד ממפעלי סטלנטיס באוהיו.
גם טכנולוגיית לכידת הפחמן (Carbon Capture) עומדת בפני קיצוץ דרמטי. שני פרויקטים מרכזיים להקמת "האבים" (מרכזים) ללכידת פחמן ישירה מהאוויר (Direct Air Capture) שאושרו על ידי ממשל ביידן, ניצבים בפני ביטול. אחד מהם הוא פרויקט הדגל של חברת הנפט Occidental. פרויקטים נוספים בתחום לכידת הפחמן שבוטלו כבר בחודש מאי כוללים מימון של 331 מיליון דולר להפחתת פליטות במתקן של אקסון מוביל בטקסס, ופרויקטים של חברות נוספות כגון היידלברג מטיריאלס ולואיזיאנה ואיסטמן כימיקל קומפני בטקסס.
אנרגיה ירוקה נתפסת כחלק מאג'נדת האקלים של "השמאל"
המהלך נתפס כחלק ממגמה רחבה יותר של הממשל לצמצום תקציבי אקלים שאושרו על ידי הממשל הקודם. מנהל התקציב של הבית הלבן, ראסל ווֹט, הצהיר כי הממשל "יפסיק מימון כמעט 8 מיליארד דולר לפרויקטים הקשורים לאקלים ב-16 מדינות הנשלטות על ידי דמוקרטים", וכי מדובר ב"ביטול כסף שמתדלק את אג'נדת האקלים של השמאל". יצוין כי בחודש מאי כבר הודיע משרד האנרגיה על ביטול מענקים בהיקף של 3.7 מיליארד דולר ל-24 פרויקטים של אנרגיה ירוקה שאושרו על ידי ממשל ביידן.
משרד האנרגיה מסר בתגובה כי הוא "ממשיך לבצע בדיקה פרטנית ומעמיקה של מענקים פיננסיים שניתנו על ידי הממשל הקודם," אך הדגיש כי "לא התקבלו החלטות מעבר לאלו שכבר פורסמו". חברות הרכב הגדולות והחברות בתחום האנרגיה סירבו להגיב או לא עשו זאת באופן מיידי. הפרויקטים של לכידת הפחמן, שהיוו יעד מרכזי במימון ממשל ביידן, נועדו לתמוך בטכנולוגיות להסרת פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה או ממקורות פליטה (DACCS). יש לציין כי על פי דוחות עדכניים, טכנולוגיות אלו עדיין נחשבות כלא בשלות דיין מבחינה כלכלית. דו"ח שפורסם בשנה שעברה הצביע על כך שרוב פרויקטי לכידת הפחמן הגדולים נכשלו בהשגת יעדיהם, וכי התחום סופג ביקורת על כך שהוא משמש כ"גרינווש" לחברות דלקים פוסיליים.
ההחלטה המתגבשת מכניסה את ענף האנרגיה הנקייה ואת יצרניות הרכב המקומיות למצב של חוסר ודאות חמור, ומאותת על שינוי חד בסדרי העדיפויות הלאומיים, אשר ייתן עדיפות מחודשת לדלקים פוסיליים על פני אנרגיה ירוקה. המהלך גם מעמיד בסימן שאלה את יכולתן של חברות לעמוד בהתחייבויותיהן להסבת קווי ייצור לרכבים חשמליים, שהסתמכו במידה רבה על המימון הפדרלי במסגרת חוק הפחתת האינפלציה (IRA) של ממשל ביידן. הפחתת המימונים הפדרליים לפרויקטים מעין אלה תופסת תאוצה בחודשים האחרונים. לאחרונה דיווחנו על ביטול מימון לשדות אנרגיית רוח במספר מדינות בארה"ב.
הנפגעים העיקריים מעבר לאיכות האוויר האמריקאית והפיתוח של מקורות אנרגיה חלופיים הן גם חברות סטארט-אפ שנכנסו לתחום בשנים האחרונות. למשל חברות שמספקות טכנולוגיות בתחום הרכב החשמלי, או חברות שמפתחות פתרונות הפקת אנרגיה ולכידת פחמן. במדינות רבות סומכים על המימון האמריקאי לפיתוח של טכנולוגיות חדשות בתחום שבינתיים יכול להיתפס כלא מספיק רווחי. יש לקוות שהלך הרוח הזה במסדרונות הבית הלבן לא ישפיע על מדינות נוספות להצטרף לאג'נדה הטראמפיסטית מבלי להבין את המשמעויות של המהלכים האלה לטווח ארוך.
הקיצוצים המיועדים לתעשיית הרכב מצטרפים לקיצוצים הקודמים עליהם הכריז טראמפ מאז נבחר. בין היתר מדיניות ממשל טראמפ עשויה להביא לקיצוץ משמעותי בתמריצי מס לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת (סולארית ורוח) בארה"ב עד סוף שנת 2028, בהתאם להצעות חוק תקציב רפובליקניות בסנאט ובבית הנבחרים, בניסיון להטות את ההעדפה לכיוון אנרגיה גרעינית והידרואלקטרית. הצעות אלו קובעות תנאי חדשים לזכאות, כמו התחלת בנייה תוך פרק זמן קצר וחיבור לחשמל עד 2028, מה שעלול לפגוע במיזמים שלא יעמדו בדרישות.
עיקרי הקיצוצים המוצעים: ביטול הדרגתי של הטבות מס: הצעת חוק התקציב בסנאט מציעה לבטל את תמריצי המס לאנרגיה סולארית ורוח באופן הדרגתי עד שנת 2028. תנאים חדשים לזכאות: ההטבות יינתנו רק לפרויקטים שיחלו בבנייה תוך פרק זמן קצר לאחר אישור החוק ויתחברו לרשת החשמל עד סוף 2027. העדפה לאנרגיות אחרות: ההצעות תומכות באופן מפורש באנרגיה גרעינית והידרואלקטרית, במקום באנרגיות השמש והרוח.
השלכות אפשריות של המהלכים הללו היא פגיעה בתעשיית האנרגיה המתחדשת. קיצוץ ההטבות צפוי לפגוע משמעותית ביזמיות האנרגיה המתחדשת, כולל חברות ישראליות הפועלות בארה"ב. בנוסף, הערכות מדברות על ביטול פוטנציאלי של כ-75 גיגה-וואט של פרויקטי אנרגיה מתחדשת עד שנת 2032.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya