טראמפ הנחית מכה על הרכב החשמלי
הנשיא הוריד בחדות את מגבלות יעילות הדלק בארה"ב; הוא טוען כי המהלך יוזיל מאוד את המכוניות; ייתכן כי מחיריהן ירדו, אך הצרכן האמריקני ישלם לבסוף הרבה יותר בתחנות הדלק
רכב חשמלי של פורד, צילום: Pixabay, מאושר לשימוש חופשי
מחשבון השוואת ספקי חשמל
בצעד שמשדר גלי הדף לתעשיית הרכב העולמית, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הטיל השבוע את כל כובד משקלו של הממשל הפדרלי בחזרה מהרכב החשמלי למנועי הבעירה הפנימית.
בהודעה רשמית מהחדר הסגלגל, מוקף בבכירי תעשיית הרכב, הכריז טראמפ על החלשה דרמטית של תקני יעילות הדלק (CAFE) שקבע ממשל ביידן, צעד שמעקר מתוכן את אחד המאמצים המרכזיים של ארה"ב במאבק בשינויי האקלים.
לפי התוכנית החדשה, יצרניות הרכב יידרשו להגיע לממוצע צריכת דלק של כ-14.6 קילומטר לליטר (34.5 מייל לגלון) בלבד עד 2031, ירידה חדה מהרף השאפתני הקיים, של כ-21.4 ק"מ לליטר (50.4 מייל לגלון), שהציב הממשל הקודם.
טראמפ טוען כי המהלך שלו יחסוך לציבור האמריקני כ-109 מיליארד דולר ויחתוך כאלף דולר ממחיר רכב חדש. לדברי הנשיא: "התקנות הקודמות הכריחו יצרנים להשתמש בטכנולוגיות שהפכו מכוניות ליקרות וגרועות". הוא אף כינה אותן "הונאה ירוקה".
האם המכוניות באמת יהיו זולות יותר, כפי שטוען טראמפ? אולי במחיר הרכישה ההתחלתי שלהן. אולם כלכלנים מזהירים כי בטווח הארוך, הנהג האמריקני ישלם יותר בתחנת הדלק.
ארגוני סביבה טוענים כי המהלך יגרום ל"שריפת יותר דלק ושריפת יותר מזומנים למשפחות". בנוסף, מלחמת הסחר והמכסים שהטיל טראמפ על חלקי רכב ופלדה כבר גורמים להתייקרויות, המקזזות חלק ניכר מהחיסכון המובטח.
עבור ענקיות הרכב האמריקניות - ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס – הקלות טראמפ הן חרב פיפיות. מצד אחד, הן מאפשרות להן להמשיך ולמכור את "פרות המזומנים": טנדרים ענקיים ורכבי פנאי זוללי דלק, רווחיים בהרבה ממכוניות קטנות וחשמליות.
מצד שני, מנהלי החברות חוששים מחוסר היציבות. בשנים האחרונות הם השקיעו עשרות מיליארדים בהסבת מפעלים לייצור רכב חשמלי וסוללות, מתוך הבנה שזהו הכיוון אליו צועד העולם. כעת, המטוטלת הרגולטורית נעה בחדות לצד השני.
מנכ"לית GM, מארי בארה, הצהירה כי החברה תמשיך לחתור לשיפור היעילות "ללא קשר לכללים הפדרליים"; ומנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הדגיש כי החברה היא השנייה בגודלה במכירות רכב חשמלי בארה"ב.
אבל בפועל, אנליסטים מעריכים כי ללא הלחץ הרגולטורי, יהיה קשה ליצרניות לעמוד בפיתוי ולהתמקד במכירת רכבי בנזין רווחיים בטווח הקצר.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. צילום רשמי של הממשל האמריקאי. אושר לשימוש חופשי ונלקח מוויקימדיה
ארה"ב מול כיוון התנועה: המהפכה החשמלית נמשכת באירופה, בסין וגם בארץ
בעוד וושינגטון לוחצת על הבלמים של החשמליות, שאר העולם מאיץ. בסין, למשל, שהפכה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם, קרוב ל-50% מהמכוניות החדשות שנמכרו ב-2024 היו "רכבי אנרגיה חדשה" (חשמליים ופלאג-אין).
באירופה, האיחוד מיישם את תקני "Euro 7" הנוקשים ותוכנית לאיסור מכירת מנועי בנזין ודיזל מ-2035, למרות האטה מסוימת בקצב המכירות של רכבים חשמליים לאחרונה.
נתח השוק של הרכב החשמלי בארה"ב מדשדש סביב ה-10%, והמהלך של טראמפ עלול לבודד את התעשייה האמריקנית, ומכוניות אמריקניות המותאמות לשוק המקומי עלולות להיות "לא רלוונטיות" לייצוא לשווקים מתקדמים.
כפי שמציין סטיוארט טיילור, בכיר לשעבר בפורד: "המעבר לרכב חשמלי נתפס כבלתי נמנע על ידי רוב התעשייה. כעת ארה"ב פועלת בציר זמן שונה משאר העולם".

תחנת דלק של חברת של, אילוסטרציה, יוצר: רפאל קאהאן, בעזרת מחולל התמונות של גוגל
גם בישראל המצב שונה מאשר בארה"ב. ישראל ממשיכה לאמץ את התקינה האירופית הדוחפת לטובת רכבים חשמליים, ולשינויים בארה"ב אין השפעה על הרגולציה בישראל. הישראלים קונים יותר ויותר רכבים חשמליים, אף שקצב השינוי נמצא השנה בירידה.
עם זאת, הטבות המס על רכישת חשמליים בארץ צומצמו, וייתכן שהדבר יצמצם בעתיד את קצב המעבר לרכב חשמלי, שהוא עדיין יקר מדי לרבים ממשקי הבית.
בארה"ב, המדיניות הפרוטקציוניסטית של טראמפ ומכסי המגן הגבוהים חסמו כמעט לחלוטין את כניסת המכוניות הסיניות לארה"ב. ואילו בישראל, שבה רכבים יפניים וקוריאניים תמיד היו פופולריים, מותגי הרכב הסיניים הגיעו לנתח שוק דומיננטי.
אם תעשיית הרכב האמריקאית תחזור עתה להתמקד ברכבי בנזין גדולים וזללנים, היא עשויה להרחיק אותם עוד יותר מהטעם והכיס הישראלים.
עמדת תדלוק של טסלה, צילום Lapponica, פורסם בוויקימדיה ואושר לשימוש חופשי
בין הנפגעים: אלון מאסק
הקונגרס האמריקאי יצר את תקני ה-CAFE (Corporate Average Fuel Economy) של ארה"ב לראשונה ב-1975. המהלך נולד כתגובה לחרם הנפט הערבי בשנות ה-70, שגרם למחירי הדלק לזנק ולתורים ארוכים בתחנות הדלק.
המטרה המקורית של התקנות הייתה ביטחון אנרגטי – הפחתת התלות בנפט זר. במשך עשורים, התקנים קידמו חדשנות ומנועים חסכוניים. ממשל ביידן רתם את הכלי הוותיק הזה למאבק בשינויי האקלים; כעת טראמפ מנסה לסובב את הגלגלים לאחור.
המדיניות החדשה של טראמפ פוגעת גם במי שהיה בעל בריתו והצטרף ליריביו: אילון מאסק, בעלי טסלה. טראמפ, שבעבר תקף את הרכב החשמלי, ריכך את הטון אחרי בחירתו ואף הצהיר כי ירכוש טסלה בעצמו. כעת, הוא מבטל את הטבות המס גם לטסלה.
377.jpg)
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya