צי של רכבים חשמליים
בישראל יש מאות חברות גדולות אשר דואגות לרכבים לעובדיהן, בין אם במתכונת של ליסינג או רכישה. בחלק מהארגונים מדובר על צי גדול מאוד של עשרות ואף מאות רבות של רכבים. מהלך בו ארגון רוצה להחליף את צי רכבי הבנזין שלו לרכבים חשמליים הוא מהלך אשר טומן בחובו היערכות רבה, לא מעט אתגרים ועבודה מרובה. זאת כדי לא לעורר גלים בתוך הארגון.
377.jpg)
מחשבון השוואת ספקי חשמל
נתחיל מהבסיס
משך החזקת רכב בחברה עומד על כ-3 שנים בממוצע, בין אם החברה מחזיקה את הרכב בליסינג ובין אם היא רכשה אותו. מכאן יוצא שהחלפת הצי כולו לרכבים חשמליים הוא תהליך ארוך ומדורג.
כדי לתמוך בצי של רכבים חשמליים, יש צורך להתקין תשתית טעינה מתאימה בחניון המשרדים, בבתי העובדים (היכן שאפשר וכדאי) וכן לעיתים תמיכה בטעינה ציבורית מהירה.
כמו כן, יש צורך במערכת ניהול צי רכבים בכדי לנטר את הטעינה המתבצעת ברכבים, לנהל עומסי אנרגיה בחניון המשרד (כי האנרגיה מוגבלת), לנהל בילינג היכן שנדרש, להתחשבן עם עובדים, להגביר יעילות וכו'. ההמלצה הברורה היא להיות עם מערכת בעלת פרוטוקול תקשורת סטנדרטי בינלאומי, גם כדי לוודא שזוהי מערכת איכותית ואמינה, אבל בעיקר כדי לשמור לנו את האפשרות לעבור ספק בעתיד. כל מערכת אשר מבוססת על פרוטוקול תקשורת OCPP ומוכרת על ידי ארגון ה-OCA הבינלאומי היא רף מעולה להתחיל בו. בישראל יש שלוש – אחת של חברת DRIIVZ, אחת של חברת Wevo ואחת נוספת של חברת Nayax.
יתרונות המעבר לרכבים חשמליים
יש יתרונות רבים ברכבים חשמליים לעומת רכבי בנזין
- הפחתת עלויות דלק: החסכון הגדול ביותר. במעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי ניתן להשיג חסכון עצום בדלק שמגיע לעיתים לעשרות אלפי ₪ בשנה לכל רכב.
דוגמא להמחשה - בהנחה שרכב בנזין צורך דלק ביחס של ליטר ל-12 ק"מ, וגומע כ-2,000 ק"מ בחודש העלות החודשית של התדלוק עומדת על כ-1,200 ₪ (לפי 7 שקלים לליטר).
אותו נהג יעבור לרכב חשמלי אשר יצרוך בממוצע קילוואט בודד לכל 6 קילומטר. יגמע את אותו מרחק וישלם בממוצע כחמישים אגורות לקוט"ש (בשימוש בעמדות טעינה במשרד משלמים פחות). עלות החשמל החודשית תעמוד על כ-20 ₪. מדובר על חסכון שנתי של כ-10,000 ₪. מרבית רכבי החברה גומעים הרבה יותר מ-2,000 ק"מ בחודש וחלקם אף מכפילים את זה. - יעילות: רכבים חשמליים נחשבים ליותר יעילים מרכבים בנזין, בעלי תחזוקה נמוכה יותר וכניסה מופחתת למוסך.
- קיימות ובריאות: הפחתה בזיהום האוויר, הפחתת טביעת הפחמן של החברה, עמידה בסטנדרטים בינלאומיים לחברות גלובליות ומסר חיובי ללקוחות ובעלי העניין. זאת מעבר לתעודות ירוקות למי שנדרש לכך.
- נראות, טכנולוגיה ונוחות משתמש: הרכב החשמלי בעל שווי שימוש נמוך יותר עקב הטבה שניתנת לו, בעל פיצ'רים טכנולוגיים מתקדמים באופן יחסי לרכבי בנזין. יחד עם זאת אם מקצים רכב חשמלי לעובד אשר המעבר אליו מאתגר את יומו ומייצר חוסר נוחות הדבר עלול לייצר יותר נזק מתועלת. יש לשקול הדבר למול כל עובד ובעיקר לבצע תהליך נכון, מדורג וחכם.
מה עוד צריך לדעת
כאמור רכבים חשמליים יכולים להביא איתם המון יתרונות, יחד עם זאת יש לתת תשומת לב נרחבת לנושא תשתית הטעינה, סוגי עמדות הטעינה ואפשרויות טעינת רכב חשמלי במרחב הציבורי.
- איש/אשת מקצוע: ראשית יש להזמין מהנדס חשמל או יועץ מומחה בתחום על מנת להבין את יכולות הליבה של התשתית בחניון, אתגרי ההתקנה ומסגרת עלויות. תכנון טוב מייצר תהליך חכם, יעיל וחסכוני, כאן כמו כל מקום אחר.
- מכרז/בל"מ: יש לנהל תהליך מסודר מול מספר ספקי טעינה פוטנציאליים, בדגש על כאלה עם ניסיון, במטרה להגיע לעמדת הטעינה המתאימה לארגון שלנו. עמדות הטעינה הדרושות לצי רכבים חשמליים הן עמדות טעינה מנוהלות בלבד על מנת שתהיה לנו את האפשרות לשלוט בהן מרחוק ולנטר אותן. חשוב שילווה את התהליך אדם אשר מכיר את החברות בתחום, המודלים הכלכליים שלהן והאפשרויות השונות. כמו כן התהליך מול עובדי החברה.
- פרוטוקול עבודה מסודר: במעבר לרכב חשמלי ההתנהלות מעט שונה מבנזין, וההתייחסות לכל עובד שונה מחברה לחברה. בכל הנוגע לטעינה במשרדים השימוש הוא לצורכי עבודה והחשמל יוצא ישירות מכיסו של המעסיק ולכן אין אתגר. כאשר מדובר על טעינה בבית העובד ויש צורך להתחשבן מולו על הצריכה של הרכב החשמלי מתוך חשבון החשמל של הבית מתחילים להיכנס לפינות רגולטיביות בעייתיות (הטבה לעובד, זיכוי מע"מ, מיסים נוספים וכו'). הדבר ממשיך לטעינה ציבורית שחלק מהרכבים ישתמשו בה לעיתים.
- הסברה: גם כאשר ההנהלה החליטה "לחשמל" את צי הרכבים שלה, וגם כאשר העובדים (או לפחות רובם) נרתמים לנושא ומגלים רצון טוב, יש להיערך עם הדרכות שונות בנוגע להתנהלות עם הרכבים החשמליים. לא מדובר באתגרים שלא נכתב עליהם כאן אלא במעבר מדורג ונכון שמסייע לניוד בהצלחה.
שלל ציים מגלים עניין הולך וגובר במעבר לכלי רכב חשמליים. רק לאחרונה ראינו החלטה מאוד חיובית של חברת מיקרוסופט בנושא זה עם יעד ברור וקרוב למדי להעברת כלל הרכבים בצי לרכבים חשמליים. מדובר במגמה ברורה ולא בטרנד. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי רכב (חשמלי או לא) הוא כלי ולא מטרה, ועליו לשרת את המטרה נאמנה. לטובת כך יש לתכן היטב את התהליך כולו בהיבטים התפעוליים, משפטיים, מסחריים ועוד. הנושא מתרחב באופן משמעותי גם למשאיות אשר החסכון המסתמן בתחום זה הוא אדיר. צי משאיות אשר עובר לחשמלי מגלם בתוכו לא רק חסכון עצום בדיזל, אלא גם בתחזוקה שכן החלפת הבלמים עשויה להיות פחותה באופן משמעותי הודות לבלימה הרגרנטיבית, תחזוקה נמוכה יותר וכו'. טסלה הראו כי משאית חשמלית (שלהם כמובן) אף מספיקה טווח מסויים באופן קצר יותר משמעותית הודות ליכולות תאוצה מהירות יותר מבלי לסכן את הנהג או משתמשי הדרך, שווה בחינה מעמקיה.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya