משרד האנרגיה לאוצר: "ביטול הטבת המס - איום על ענף הרכב החשמלי"
באוצר שואפים להעלות את מס הקניה על רכב חשמלי בינואר מ-45% ל-52%; מנכ"ל משרד האנרגיה במכתב למנכ"ל האוצר: "זוהי הכבדה מיותרת על המעבר לרכב חשמלי". במקום זאת, הציע להעלות את המס על רכבים היברידיים
מכונית חשמלית, אילוסטרציה, צילום: I Am Zion, פורסם ב-Unsplush, מאושר לשימוש חופשי
מחשבון השוואת ספקי חשמל
מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יוסי דיין, שלח הבוקר פנייה למנכ"ל משרד האוצר, יוסי רום, ובו דרישה שלא לבטל את ההטבות על רכישת רכב חשמלי. זאת, בעקבות דרישת משרד האוצר להעלות את המס על הרכב החשמלי.
במכתבו כתב דיין: "אני מבקש להעלות בפניך את דאגתי העמוקה מהירידה החדה בייבוא רכבים חשמליים לישראל (מ-25% מכלל הרכבים הפרטיים שיובאו ב-2024 ל-16% ב-2025), העשויה להביא לפגיעה אנושה בתשתיות הענף.
"העלאת מס הקניה לרכבים חשמליים מ-45% ל-52% מהווה עוד הכבדה מיותרת על ענף שכבר נמצא במצוקה.
"בהחלטת הממשלה, בה הוחלט להציע לכנסת מיסוי של 52%, נכתב כי 'אם שיעור הייבוא של רכבים חשמליים מכלל הרכבים לא יגדל ביחס לשנה שקדמה לה (כפי שקרה השנה בפועל) שר האוצר יבחן את המשך מתווה מס הקנייה'.
"אנו סבורים כי יש להגדיל את ההטבה למכוניות החשמליות ולהפחית את ההטבה לרכבי היברידיים נטענים (פלאג אין), שכן, לרוב ברכבי החכר (ליסינג) הנהגים אינם משתמשים ביכולת הטעינה של הרכב ההיברידי הנטען, ומתדלקים בו בדלק.
"אנו מפצירים בך שלא להעלות את המיסוי, על מנת לתמוך בענף הרכב החשמלי, אשר לאחר תקופה כה ארוכה של חוסר וודאות, וירידה בשיעורי החדירה, נמצא באיום ממשי על קיומו".
הצעת האוצר: להעלות מס, להקטין את תקרת ההטבה
משרד האוצר מציע, במסגרת הצעת חוק ההסדרים, להעלות את מיסוי הרכבים החשמליים. לפי ההצעה, מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה ב-1 לינואר מ-45% ל-52%. עוד מוצע באוצר כי תקרת הטבת המס על הרכבים החשמליים תרד מ-35 ל-30 אלף שקל.
בנוסף, מוצע כי מס היוקרה, החל על מכוניות שמחירן מ-300 אלף שקל ומעלה, יהפוך מהוראת שעה (המוטלת מאז 2013, ומיועדת לפקוע ב-1 לינואר 2026) לחוק קבוע.

מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין. צילום: שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
יצוין כי העלאת המס מיועדת להיכנס לתוקף עם אישור תקציב המדינה ל-2026 וחוק ההסדרים הנלווה אליו, ולא ברור אם התקציב יעבור עד סוף 2025, וגם לא במהלך 2026 עצמה. על פי רוב, תקציבי מדינה אינם עוברים בשנת בחירות.
אם התקציב יעבור רק במהלך 2026, המס יעלה עם אישורו. קיימת גם אפשרות שוועדת הכספים של הכנסת תעלה את המס בלי להמתין לאישור התקציב.
גורמים בשוק הטעינה החשמלית המעורים בנושא מעריכים כי החשש מהעלאת המס יגרום לצרכנים להקדים קנייה של רכבים חשמליים, מה שיעלה את מכירותיהם בחודש וחצי הקרובים ויוריד אותן ב-2026.
אם וכאשר המס יעלה, לא ברור אם מחיר המכוניות החשמליות לצרכן יעלה בפועל, כיוון שהיבואנים עשויים לגלגל על עצמם את ההתייקרות, כדי לא לפגוע בתנופת החדירה של הרכבים החשמליים לשוק.

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya