דילוג לתוכן המרכזי

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

אנחנו לקראת רכישה של עמדת טעינה לרכב חשמלי, ובטוחים שכאב הראש הגדול הוא בבחירת העמדה. דווקא לא, בחירת עמדת טעינה היא פחות מורכבת, ובעיקר נחלקת לעמדה סטנדרטית או עמדה מנוהלת. המורכבות המשמעותית טמונה בהתקנת עמדת טעינה מכיוון שמרבית האתגרים הבטיחותיים (וכתוצאה, גם הביטוחיים) הינם בתשתית, קרי ההתקנה.

מחשבון השוואת ספקי חשמל

דודי לסרי
פורסם 11/07/2025

כמה אלמנטים מרכזיים שעלינו לשים לב אליהם בבחירת המתקין:

  • ראשית נבהיר כי יש רשימת הנחיות להתקנת עמדת טעינה של רשות החשמל ואלה בקרוב יהפכו לתקנות. להלן ההנחיות המעודכנות לאמצע 2025 . מתקין אשר לא יפעל לפי הנחיות/תקנות אלו מסכן את הרישיון שלו אבל בעיקר אתכם ואת הסובבים לכם.
  • לפני הכל נדרש לוודא כי העמדה תקנית ועומדת בדרישות החוק. האלמנטים העיקריים אשר חשוב שיהיו בעמדה:
    1. הצהרת יבואן לעמדה (וקיבלתם העתק שלה - מסמך בן עמוד אחד).
    2. עמידה בתקן 61851-1 אשר מגדיר את הדרישות הכלליות למערכות טעינה, כולל מצבי טעינה, סוגי חיבורים, אמצעי בטיחות, ודרישות תאימות אלקטרומגנטיתהתקן מסייע להבטיח טעינה בטוחה ויעילה של רכבים חשמליים (חלק מהצהרת היבואן).
    3. יש בה הגנה מובנית מפני דליפת זרם ישר (אחרת נשלם ביוקר בעת ההתקנה).
    4. כבל ההטענה שלה עומד בתקן 62196. האורך המקסימלי המותר בו הינו 10 מ׳ שימו לב כי מדובר באורח מקסימלי של כבל הטעינה ולא אורך התשתית המובילה מלוח החשמל לעמדה.
  • יש לוודא כי המתקין הינו חשמלאי מוסמך עם רישיון בתוקף. התקנת עמדת טעינה יכולה להתבצע על פי חוק רק על ידי חשמלאי מוסמך ולא על ידי אף גורם אחר! גם רישיון החשמלאי צריך להתאים לסוג הלוח עליו הוא עובד. לבדיקת תוקף רישיון חשמלאי להתקנת עמדת טעינה לחץ כאן
  • עמדת הטעינה חייבת להתחבר ישירות ללוח החשמל (הביתי או של הבניין), או ללוח משני. יש לוודא כי מותקנים בלוח החשמל שני מפסקים - האחד הינו מפסק מסוג מא״ז/מאמ״ת אשר אחראי על הגנה מפני קצר, עומס יתר ועוד. השני הינו מפסק מסוג פחת A אשר עיקר ההגנה שלו היא מפני התחשמלות.
  • ישנה הגנה נוספת שנדרשת והיא הגנה מפני דליפת זרם ישר אך למרבית העמדות כיום יש הגנה מובנית כזו ולכן אין צורך במפסק ייעודי. עליכם לוודא כי לעמדה יש הגנה מובנית, ובמידה ולא לדרוש פחת מסוג B (יקר משמעות מפחת A, במכפלות…) והוא מספק הגנה עבור שני האלמנטים שהוזכרו.
  • כאשר עמדת הטעינה לא נמצאת בקו ראייה ישיר וברור ללוח החשמל אליו היא מחוברת על החשמלאי להתקין מפסק ניתוק חירום ידני בצמוד לעמדה, נקרא ״מפסק פקט״. זאת במטרה להביא לניתוק מהיר של החשמל לרכב במקרה חירום. ישנן עמדות בהן יש מפסק כזה מובנה בעמדה.
  • בהתאם לתקנות, נדרש אישור של בודק חשמל להתקנה כולה (לתשתית שהונחה, לחיבורים/מפסקים שונים) וכן לעמדת הטעינה עצמה. רק לאחר אישור הבודק ניתן להפעיל את עמדת הטעינה ולהשתמש בה. הרלוונטיות של הבודק באה לידי ביטוי במיוחד כאשר ההתקנה אינה סטנדרטית (חלק מהותי מכלל ההתקנות) והבקרה על עבודתו של החשמלאי קריטית לטובת בטיחות דיירי הבית/הבניין. חשוב לזכור, גם חשמלאים לעיתים טועים, ואפילו הטובים שבהם. המשמעות הפוטנציאלית של ליקוי בהתקנה עלול להיות סכנת חיים. הבודק ממזער סיכון באופן משמעותי. בנוסף, עמדת טעינה שיורדת מפס ייצור אינה עוברת בדיקה פרטנית, ואילו בדיקת בודק עולה על תקלות ייצור רנדומליות.
  • במידה ובחרתם בהתקנה באמצעות לוח פיצול (פיצול מונה החשמל) יש להישמע להוראות החוק ולפעול בהתאם להנחיות שפורסמו. בעבר הדבר לא היה אפשרי אך בשנים האחרונות רשות החשמל אפשרה פיצול מונים ורבים בוחרים לאפשרות הנ"ל. הדבר מצריך פנייה מסודרת בכתב לחברת החשמל, תשלום אגרה, בדיקת מהנדס בודק ועוד.

אם ההתקנה מתבצעת בבניין משותף האחריות שלכם גדלה באופן משמעותי לוידוא שכלל העבודה מתבצעת לימין החוק והתקנות. אף אחד לא רוצה להיות במצב בו החשמלאי לא ביצע את עבודתו כהלכה או שאינו מוסמך ואתם צריכים להסביר לשכנים למה, בעקבות נזק כזה או אחר שקרה.

חשוב להדגיש, רשימה זו הינה העיקרית אך יש לבדוק ולוודא את כלל הדרישות בכל רגע נתון. עמדת טעינה לרכב חשמלי הינה צרכן האנרגיה הכי גדול בבית, בפער משמעותי מכל היתר. ביכולתה לצרוך זרם של 16 אמפר (יכולה אף יותר אבל מרבית הרכבים מוגבלים) למשך שעות רבות של טעינה. יש להתייחס לעובדה חשובה זו ברצינות הראויה. עמדת טעינה אשר מותקנת בבניינים משותפים בעלת משקל אף גדול יותר מכיוון שהחשיפה גדולה יותר עקב התנועה הרבה בחניון.

תגובות לכתבה

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya

פודקאסט להאזנה

הניוזלטר הירוק