בחירת עמדת טעינה לרכב חשמלי
נניח ואנחנו בשלבים סופיים של רכישת רכב חשמלי, אולי אפילו כבר רכשנו אותו (מזל טוב!). בשלב הבא והמאוד חשוב אנו נדרשים לבחירה הנכונה של עמדת טעינה לרכב חשמלי, ולאחר הסינון הארוך של רכב חשמלי נכון עבורנו, אנו נדרשים לסינון מוקפד היטב של העמדה הנכונה לנו. מגוון עמדות טעינה לרכבים חשמליים שקיים בשוק עצום, כמו גם טווח המחירים. באנו לעשות סדר.
(2).jpg)
מחשבון השוואת ספקי חשמל
טעינת AC וטעינת DC
ראשית נבהיר כי כל הכתוב בעמוד זה מתייחס לעמדת טעינה ״ביתית״ אשר עובדת בזרם AC, ולא בעמדת טעינה ״מהירה״ אשר עובדת בזרם DC. הרחבה בנושא ניתן למצוא במאמר העוסק במהירות הטעינה.
אפשרויות רכישת
בבואנו לרכוש עמדות טעינה לרכב חשמלי עומדות לפנינו לרוב שתי אופציות - רכישה מיבואן הרכב (במידה ורכשנו רכב חדש) או רכישה עצמאית מאחד הספקים בתחום.
האופציה הראשונה נוחה היות והיבואן כבר עשה את כל הבדיקות עבורנו, אך בדרך כלל יקרה משמעותית מיתר השוק ואף לא תמיד מתאימה לצרכים שלנו (לרוב לא מתאימה לניהול בבניין משותף, למשל).
האופציה השנייה גמישה, זולה משמעותית ומותאמת לצרכים שלנו אך מצריכה מחקר מעמיק, בעיקר אם אנחנו לא מבינים בתחום עמדות טעינה לרכבים חשמליים.
בואו נפזר את מסך הערפל:-)
כאן נסייע לכם לבחור עמדת טעינה נכונה לכם, ונכונה לכיס. ההתאמה לצרכים באה לידי ביטוי בעיקר בהיבט ניהול הטעינה, ולעיתים בהספק העמדה (חד או תלת פאזית).
סוגי עמדות טעינה
- עמדת טעינה "סטנדרטית" שאינה מיועדת לניהול מרחוק. זוהי עמדת טעינה אשר מתאימה בעיקר לבית פרטי או לחיבור ישירות למונה בו אני לא נדרש לחלוק את חיבור החשמל עם גורמים נוספים. זו יכולה להיות עמדה מנותקת מעולם החיצון (במישור התקשורת) או עם חיבור בלוטוס/WIFI לטלפון הנייד, אך ללא יכולת לתקשר עם מחשב מרוחק ולקבל פקודות מרחוק.
- עמדת טעינה מנוהלת אשר נידרש לבצע בה ניהול (עכשיו או בעתיד), כלומר ניהול מרחוק של אנרגיה, תשלומים וכו'. זוהי עמדת טעינה אשר תמוקם בעיקר בבניין מגורים, בניין משרדים וכו׳, תחובר בקצה ללוח חשמל ראשי ציבורי שמספק חשמל לגורמים נוספים בבניין, ואילו את חשבון החשמל של הלוח מישהו אחר משלם תוך התחשבנות עם הצרכנים השונים המחוברים אליו (אנחנו). אם אנו נדרשים לעמדה שתמוקם בחניון של בניין משותף זוהי העמדה המתאימה.
עמדת טעינה סטנדרטית הינה עמדת טעינה לרכב חשמלי לכל דבר ועניין, תבצע טעינה לרכב החשמלי באותו אופן ותספק את הנדרש. היא יכולה להיות מנותקת מהעולם החיצון (ללא כל תקשורת בה) או ניתנת לשליטה באמצעות הטלפון הנייד של המשתמש (חיבור באמצעות בלוטוס או WIFI), תוך ביצוע התאמות מוגבלות של טעינה כמו ניתוב שעות הטעינה, התחלת/סיום טעינה מרחוק, הרשאה למשתמשים אחרים וכו'. חשוב להדגיש שלמרות כל האמור לעיל זוהי אינה עמדת טעינה מנוהלת (כלומר מנוהלת מרחוק) אלא עמדת טעינה סטנדרטית בעלת קצב טעינה זה או אחר, והמפרט יכול להיות מאוד שונה בין עמדה לעמדה בהיבטי קצב טעינה, תקשורת, אבטחת סייבר ועוד.
עמדת טעינה מנוהלת הינה עמדת טעינה לרכב חשמלי אשר ניתנת לשליטה על ידי מחשב מרוחק, ועדיף בפרוטוקול תקשורת שנקרא OCPP (Open Charge Point Protocol) אשר מפוקח על ידי ארגון הOCA הבינלאומי (Open Charge Alliance). בעמדת טעינה זו ניתן לבצע מגוון רחב מאוד של פעולות מרחוק כגון התאמה מערכתית של טעינה לשעות התעו״ז המשתנות של חברת החשמל, התאמת תעריפי טעינה מרחוק (בחירת טעינת פרימיום היכן שמתאפשר, התאמה לתעריפי תעו"ז משתנים וכו'), ניהול עומסים דינאמי, ביצוע גבייה של טעינה באופן יומי/שבועי/חודשי, אכיפת אבטחת סייבר עם תקנות בינלאומיות מחמירות, קבלת ניתוחים סטטיסטיים ועוד רבות. כאמור, עמדת טעינה כזו תמוקם בחניון עם חיבור חשמל שאינו פרטי. אם הרכב שלכם יחנה ויטען בחניון כזה ולא נדרש מכם כרגע מפורשות לרכוש עמדת טעינה מנוהלת (דרישה מועד הבניין, חברת הניהול וכו׳), ההמלצה היא לרכוש עמדת טעינה מנוהלת מכיוון שבעתיד תידרש עמדה כזו בסבירות גבוהה ואתם עלולים למצוא את עצמכם בתהליך רכישה של עמדה נוספת, מנוהלת.
כאמור, לא עסקנו בהתקנת עמדת טעינה. לא משנה איזו עמדת טעינה תרכשו בסופו של סקר שוק, נושא ההתקנה חייב לקבל התייחסות ראויה היות והוא מהותי הן מבחינה רגולטורית והן מבחינה בטיחותית. בנושא זה נעסוק ברחבה במאמר של התקנת עמדות טעינה.
עד כה לא דיברנו על עוצמת הטעינה, וההשפעה של עמדת הטעינה הביתית בנושא. חשובלהדגיש, הנושא כמעט חסר משמעות בטעינה ביתית מכיוון שעמדת הטעינה טוענת את הרכב בתהליך ארוך, לרוב בלילה, ואנחנו ניכנס לרכב שוב בבוקר כאשר הסוללה מלאה ב100%. התרחיש הכמעט קבוע הוא שנגיע הביתה עם הרכב החשמלי בסוף יום לאחר שעות העבודה, נחנה את הרכב ונחבר את כבל הטעינה. בפעם הבאה שנפגוש את הרכב החשמלי שלנו יגיע הבוקר והסוללה תהיה כבר טעונה במלואה. אם הטעינה הסתיימה ב11:00 בלילה או ב04:00 לפנות בוקר, אנחנו אדישים. יוצאי דופן בסיטואציה הזו יכולים להיות רכבים בעלי טעינה חד פאזית, אשר נדרשים לעמדה ותשתית מותאמת על מנת שלא להגיע יותר מדי פעמים לסיטואציה בה הרכב אינו טעון במלואו בבוקר.
עוצמת הטעינה של עמדת טעינה ביתית יכולה להסתכם ב-11KWh (קילו וואט שעה) מכיוון שלרוב לא תטעינו מהר יותר מזה בבית ובכל מקרה במרבית הרכבים יש הגבלה למהירות הטעינה הנ"ל. גם כאן, יוצאי הדופן הם הרכבים החד פאזיים (בעיקר) אשר נדרשים לתאימות של העמדה והתשתית.
אם בכל מקרה נידרש לטעינה מהירה לקראת יציאה נוספת בערב (אירוע/מסעדה וכו') כי גמענו מרחקים גדולים במהלך היום, ניכנס לעמדת טעינה מהירה ציבורית.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya