המהלך המפתיע של טסלה: תתחיל לספק חשמל לבתים בבריטניה
ענקית הרכב החשמלי של אילון מאסק מתמודדת עם הירידה בביקוש למוצריה באירופה בדרך יצירתית - מעבר לאספקת חשמל לבתים. יכול להיות שמדובר בצעד ראשון למהלך שיהפוך אותה מיצרנית רכב לחברת אנרגיה

מחשבון השוואת ספקי חשמל
חברת טסלה, בבעלותו של היזם השנוי במחלוקת אילון מאסק, ממשיכה להרחיב את אחיזתה בשוק האנרגיה. החברה הגישה בקשה לקבלת רישיון לאספקת חשמל בבריטניה, מה שיאפשר לה למכור חשמל ישירות לבתים ולעסקים באנגליה, סקוטלנד ו-ווילס. מדובר בצעד נוסף ביישום החזון של מאסק להפוך את טסלה מחברת רכב בלבד, לחברת אנרגיה מקיפה ומשולבת.
הבקשה הוגשה לרשות הרגולציה הבריטית לענייני אנרגיה (Ofgem) על ידי אנדרו פיין, ראש חטיבת האנרגיה האירופית של טסלה, והיא נמצאת כעת בבחינה. על פי הערכות, תהליך האישור יכול להימשך עד תשעה חודשים, ובמידה והרישיון יאושר, טסלה תוכל להתחיל במכירת חשמל כבר בשנת 2026. המהלך יציב אותה בתחרות ישירה מול ספקיות החשמל הקיימות בממלכה.
כוח תחרותי ייחודי
טסלה כבר מחזיקה בנוכחות משמעותית בשוק הבריטי, עם למעלה מ-250 אלף כלי רכב חשמליים ועשרות אלפי יחידות אחסון אנרגיה מסוג "פאוורוול" (Powerwall) שנמכרו ברחבי המדינה. מערכות אלו מאפשרות למשקי בית לאגור אנרגיה מפנלים סולאריים או מרשת החשמל, ולעשות בה שימוש יעיל יותר.
המודל הזה מתבסס על הקמת "תחנת כוח וירטואלית" (Virtual Power Plant), מערכת שבה משקי בית המחוברים לתשתיות של טסלה מסייעים לאזן את הביקוש על פני הרשת כולה. בארה"ב, טסלה כבר מפעילה מודל דומה במדינת טקסס, שם היא מספקת חשמל ללקוחות פרטיים באמצעות שירות "טסלה אלקטריק". השירות מציע תעריפים מוזלים לטעינת כלי רכב חשמליים ומתגמל את הלקוחות על הזרמת עודפי חשמל חזרה לרשת, מה שיכול להקנות לטסלה יתרון תחרותי בבריטניה.
הירידה במכירות הרכב והאסטרטגיה החדשה
ההחלטה של טסלה להתרחב לשוק האנרגיה בבריטניה מגיעה על רקע ירידה חדה במכירות כלי הרכב החשמליים שלה ברחבי אירופה. על פי נתוני מכירות, ביולי האחרון נרשמה בבריטניה ירידה של כמעט 60% במספר רישומי כלי הרכב החדשים של טסלה, ובגרמניה ירידה של למעלה מ-55%. ב-10 השווקים האירופאים המרכזיים נרשמה ירידה ממוצעת של 45% באותה תקופה.
אחת הסיבות המרכזיות לירידה במכירות היא התחרות הגוברת, במיוחד מצד יצרניות רכב סיניות כמו BYD, המציעות כיום כלי רכב חשמליים במחירים נמוכים יותר ועם מפרטים דומים או אף טובים יותר. על פי נתוני BYD, החברה רשמה בבריטניה יותר מ-3,100 מכוניות בחודש יולי, פי ארבעה בהשוואה לשנה שעברה.
המעבר לתחום האנרגיה מציב את טסלה בעמדה אסטרטגית חדשה. עם תשתית קיימת ונתוני לקוחות שכבר צברה דרך מערכות ה"פאוורוול" וכלי הרכב שלה, החברה יכולה להציע שילוב של תעריפים גמישים, פתרונות אחסון ושירותי רשת שספקיות אנרגיה מסורתיות מתקשות להשוות. האסטרטגיה החדשה משקפת את שאיפתה של טסלה להפוך לחברת אנרגיה משולבת במלואה, ולא רק ליצרנית רכב.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya