החובות גואים וברשות החשמל רוצים לדרוש בטחונות מלקוחות עסקיים
זינוק בחובות של לקוחות עסקיים וברשות החשמל פרסמו שימוע שייעודו דרישה מלקוחות עסקיים להעמיד בטחונות לשימוש בחשמל שמקורו בחברת חשמל. בדוח הרגולציה שפורסם השנה אומרים שאם היקף החובות לא יצומצם, לא תהיה ברירה אלא לגלגל אותם על הצרכנים

מחשבון השוואת ספקי חשמל
רשות החשמל רוצה לפעול לצמצם את היקף החובות הגדל של צרכני החשמל בישראל. ברשות מעלים הצעת החלטה חדשה המבקשת לאפשר לספק ברירת המחדל, חברת החשמל, לדרוש הפקדת בטחונות מלקוחות עסקיים. מדובר בתוצאה של בעיה קשה שנתקלו בה ברשות - היקף החובות של צרכנים עסקיים בתעריף עומס שלא שילמו את חובותיהם ונותקו עקב כך מאספקת החשמל זינק באופן מהותי בשנים האחרונות.
על פי הנתונים שהציגה הרשות, החוב הפעיל של לקוחות עסקיים נכון לדצמבר 2024, כללה חובות של לקוחות שאינם ביתיים בסך כולל של 474 מיליון שקל . נתונים אלו מעלים חשש כי עליית החובות עלולה להוביל לייקור תעריף החשמל עבור כלל הצרכנים. בנוסף ברשות מצאו שכ-30% מסך החובות שמקורם בפשיטות רגל או סגירת חברות הוגדרו בסוף הליך הגבייה כחובות אבודים - כלומר שאין אפשרות לכסות אותם.
על פי דוח שהשווה את המדיניות במדינות שונות ביחס לישראל, נמצא בארץ שחברות עסקיות נמנעות מתשלום לחברת החשמל. הסיבה לכך כפי שנכתב בדוח היא: "מאחר שחברת החשמל נחשבת ספק שירות חיוני, היא אינה רשאית לפעול כמו חברות במגזר הפרטי ולנהל סיכונים באופן אקטיבי המבטיח תשלום כדוגמת בחירת לקוחות, לקיחת בטחונות והיא אינה נחשבת נושה מובטח אם נצבר חוב בסופו של דבר."
הרגולטור מצא שבמצב בו חברות עסקיות מגיעות לפשיטת רגל או חדלות פירעון, אין ממי לגבות את החובות עקב אי-תשלום חשבון החשמל. כך נוצרים החובות האבודים שעלולים להגיע ולהצטבר להיקפים משמעותיים. הסיבה לכך היא שבניגוד לחברות ממשלתיות אחרות, לחברת החשמל אין את האפשרות לשימוש בפקודת המיסים גבייה המאפשר גבייה אפקטיבית יותר במקרה שנצבר החוב. "מאחר ובאופן טבעי מתוקף היותה ספק שירות חיוני, חברת החשמל מוגבלת בצעדיה טרום צבירת החוב, הרשות רואה לנכון להסדיר רגולציה רחבה שתמזער את הנזק ההפסדי של חברת החשמל, העלול להיות המגולם בתעריף ובעליית המחיר גם לצרכן הביתי", כך לפי הדוח.
המודל הישראלי בהשוואה לעולם
ההחלטה של רשות החשמל אינה מנותקת מהנעשה בעולם. הרשות ערכה סקירה השוואתית של מדינות בעלות מבנה דומה לשוק החשמל הישראלי, הכולל ספק דומיננטי וספקים פרטיים נוספים. מהסקירה עולה כי כלי האכיפה של דרישת פיקדונות ובטוחות נפוץ מאוד, והוא נמצא בשימוש באוסטרליה, סינגפור, ארה"ב (מסצ'וסטס), אירלנד ויפן.
- בסינגפור, למשל, פיקדון נדרש מכל לקוח חדש, ובמקרה של צריכה שעולה בצורה דרמטית או איחורים חוזרים בתשלום, יידרשו הגדלה שלו.
- במסצ'וסטס פיקדון נדרש מלקוחות חדשים ללא היסטוריית אשראי, ובמקרים של פיגורים חוזרים או ניתוק קודם ב-18 החודשים האחרונים.
- ביפן, פיקדון נדרש מלקוח חדש ללא היסטוריית אשראי חיובית או במקרים של פיגורים חוזרים והגדלת חוזה משמעותית.
גם באירלנד, ספקים יכולים להציע ללקוחות שמתקשים בתשלומים תוכניות החזר גמישות, שכוללות תשלום באמצעות מונה תשלום מראש (PrePay) או הסדר תשלומים מותאם אישית. המדיניות האירית מדגישה את חובת הספק לעבוד עם הלקוח כדי למנוע ניתוק, שהופך למוצא אחרון בלבד, אך יחד עם זאת, במקרה של ניתוק והסדר חוב, עשוי להידרש תשלום ערבון או התחייבות לסדרת תשלומים מסוימת.
בארצות הברית, מדיניות גביית החובות משתנה בין מדינה למדינה ותלויה ברגולציה של הוועדות המדינתיות לתשתיות ציבוריות. בדומה למודל הישראלי, קיימת מודעות לצורך בהפקדת ערבון להבטחת תשלומים עתידיים, במיוחד במקרים של היסטוריית תשלומים בעייתית. עם זאת, חברות חשמל בארצות הברית חייבות להציע מגוון אפשרויות תשלום לפני ניתוק, כגון תוכניות תשלומים מותאמות אישית, ואף לשתף פעולה עם תוכניות סיוע מקומיות למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה. באוסטרליה, חברות חשמל יכולות לדווח על חובות של מעל 150 דולר, שהגיעו לפיגור של 60 יום, למאגרי מידע על אשראי, מה שעלול להשפיע על יכולתם של הלקוחות לקבל הלוואות או שירותים פיננסיים בעתיד.
מנגנון הבטוחות והרפורמה במשק החשמל
הצעת ההחלטה מגיעה על רקע שינויים מהותיים במשק החשמל הישראלי, שנעים לעבר שוק תחרותי יותר. רפורמת החשמל, שהחלה בשנת 2018, פתחה את השוק לספקים פרטיים והגדירה את חברת החשמל כ"ספק ברירת המחדל", האחראי על צרכנים שאינם עוברים לספק אחר. מהלך זה של רשות החשמל הוא חלק מהמאמץ לייצב את השוק המתפתח ולהבטיח את יציבותו הכלכלית.
בישראל, כחלק מהליך חידוש אספקת החשמל, ספק ברירת המחדל יהיה רשאי לדרוש הפקדת בטוחות או חלופות אחרות מהצרכן. הבטוחה תתבקש מצרכן עסקי שנותק לו החשמל עקב חוב שלא שולם, ותישמר למשך 24 חודשים. במקרה של צבירת חוב נוסף, הספק יהיה רשאי לממש את הבטוחה. סכום הבטוחה יחושב על בסיס הצריכה הגבוהה ביותר של הצרכן במהלך חודשיים מתוך 12 החודשים שקדמו למועד החישוב.
בנוסף להפקדת בטוחה, ההצעה כוללת מספר חלופות שהצרכן יכול לבחור בהן, בתנאי שלא נותק מחשמל ב-24 החודשים הקודמים למועד ההצעה. חלופות אלו כוללות תשלום דו-שבועי של חשבון החשמל למשך שנתיים או התחייבות להוראת קבע לתקופה זהה. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף שלושה חודשים מיום פרסומה ברשומות אם השימוע לא יעורר התנגדויות עד המועד האחרון שנקבע ב-31 באוגוסט 2025. ברשות החשמל אומרים שיבחנו מחדש את השפעות המודל כעבור שנתיים.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya