סלקום מרחיבה את פעילותה בשוק האנרגיה: משקיעה 1.1 מיליארד שקל בפרויקטים סולאריים
סלקום משקיעה 1.1 מיליארד שקל בפרויקטים סולאריים משולבי אגירה; בזמן שהיא שועטת קדימה בתחום האנרגיה הירוקה, המתחרות בזק, פרטנר והוט מאמצות אסטרטגיות שונות בשוק החשמל המתפתח
.jpg)
מחשבון השוואת ספקי חשמל
חברת סלקום, שחקנית מרכזית בשוק התקשורת בישראל, ממשיכה להרחיב את אחיזתה בשוק החשמל המקומי. היום (ראשון), הודיעה חברת "סלקום Energy", מיזם משותף לסלקום ול"משק אנרגיה", על הסכם לרכישת חשמל ירוק בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקלים. מדובר בארבעה פרויקטים סולאריים חדשים המשלבים גם יכולות אגירה, מהלך שמסמן קפיצת מדרגה משמעותית בפעילות החברה בתחום האנרגיה המתחדשת.
הפרויקטים החדשים, אשר צפויים להפעלה מסחרית כבר בשנתיים הקרובות, יוקמו על גבי מאגרי מים בקיבוצים בגליל המערבי. הפרויקט הראשון, הממוקם בסמוך לקיבוץ שמרת, בהספק של 19 מגה-וואט וקיבולת אגירה של 80 מגה-וואט שעה, צפוי להיכנס לפעולה כבר במהלך 2026. שלושת הפרויקטים הנוספים, עם הספק של 30 מגה-וואט וקיבולת אגירה של 150 מגה-וואט שעה, יוקמו אף הם על מאגרי מים ויצטרפו למערך הייצור בשנתיים הקרובות.
ההסכם הנוכחי מצטרף לשתי עסקאות קודמות שביצעה סלקום Energy בשנתיים האחרונות, במסגרתן רכשה חשמל ירוק משישה שדות סולאריים שכבר פעילים היום. היקף העסקאות הקודמות עמד על כ-850 מיליון שקל, והפרויקטים הללו ממוקמים בעיקר בפריפריה וביישובי עוטף עזה. סך ההשקעות המצטבר של החברה בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, כעת, מגיע למעלה מ-1.9 מיליארד שקל.
לפי הודעת החברה המטרה שלה להגיע עד סוף שנת 2028 למצב בו היא מספקת חשמל ממקורות מתחדשים בהיקף שמשתווה להפעלתה של תחנת כוח פוסילית (על בסיס פחם, גז או דלק) בינונית. מטרה זו משקפת לא רק שאיפה עסקית לחיסכון בעלויות והגדלת נתח השוק, אלא גם תואמת את המגמות העולמיות של מעבר לאנרגיה ירוקה.
עמידה ביעדי קיימות וביזור הפעילות
הפעילות של סלקום היא חלק ממגמה גלובלית רחבה בה חברות טכנולוגיה ותקשורת מגוונות את פעילותן ונכנסות לשווקים חדשים, במיוחד בתחום האנרגיה. בארה"ב, למשל, חברות כמו אמזון וגוגל משקיעות בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, לא רק כדי להבטיח אספקת חשמל ירוקה למרכזי הנתונים שלהן אלא גם כחלק מאסטרטגיה עסקית רחבה יותר. חברות אלה רוכשות חשמל ישירות מיצרנים, בדומה למודל של סלקום, מה שמאפשר להן להשיג יציבות במחירים ולעמוד ביעדי קיימות הנדרשים מהן לפי החוק האמריקאי. גם באירופה ובסין, המודל הזה הולך ומתרחב, עם דגש על פיתוח תשתיות אנרגיה חכמות המשלבות יכולות אגירה.
המיוחד במודל של סלקום Energy הוא השילוב הייחודי בין אספקת חשמל ירוק ללקוחות פרטיים ועסקיים, יחד עם השאיפה ליצור תמהיל אנרגיה משמעותי ממקורות מתחדשים. נכון לעכשיו, סלקום Energy היא החברה הראשונה בישראל שהציעה מסלולי "חשמל ירוק" ללקוחות פרטיים, עם שני מסלולים: "50% ירוק" ו"100% ירוק". מסלולים אלו מציעים לצרכנים אפשרות להשפיע על תמהיל האנרגיה הכללי שהם צורכים, ומסמנים שינוי תודעתי בשוק.
לדברי אלי אדדי, מנכ"ל סלקום, ההסכם החדש הוא צעד נוסף בביסוס מעמדה של סלקום כשחקנית מובילה גם בשוק החשמל, ומעניקה ללקוחותיה "מעטפת רחבה ומקיפה של פתרונות". ניר יוגב, מנכ"ל סלקום Energy, הוסיף כי ההסכם "ממשיך להוביל את מהפכת החשמל לצרכנים" ומאפשר לחברה "להרחיב את פעילותנו בתחום, לצד הוזלה משמעותית בעלויות". ואולם סלקום אינה השחקנית היחידה בזירה, ומתחרותיה הגדולות, בזק, פרטנר והוט, כבר פועלות במרץ כדי לנגוס בנתח מהשוק המתפתח. בעוד שכולן מציעות מסלולים דומים לצרכן הסופי, ההבדלים טמונים באסטרטגיה העסקית, במודל הפעילות ובדגש על אנרגיה ירוקה.
המתחרות עובדות, אבל במודל אחר
גם בזק, ענקית התקשורת הגדולה בישראל, פועלת בשוק האנרגיה באמצעות המותג "בזק Energy". אך נראה שעד כה, האסטרטגיה שלה שונה במקצת. בזק התקשרה בהסכם ארוך טווח עם "פריים אנרג'י" לרכישת חשמל ירוק בהיקף של עד 1.3 מיליארד שקל. עם זאת, נראה כי עיקר הפעילות של בזק מטרתה לצרוך חשמל ירוק עבור מתקניה שלה כדי להפחית את טביעת הרגל הפחמנית, בנוסף להצעה ללקוחות פרטיים. בעוד שבזק מצהירה על כ-35% מהחשמל שהיא מספקת כמיוצר ממקורות ירוקים, היא אינה מציעה מסלולים מובהקים של "חשמל ירוק" באותה רמת פירוט כמו סלקום, אלא מתמקדת במסלולי חיסכון שונים כמו הנחות קבועות או הנחות בשעות מסוימות.
חברות התקשורת פרטנר והוט נכנסו אף הן לשוק אספקת החשמל, אך במודל שונה. הן פועלות בעיקר כ"משווקות חשמל" ולא כמשקיעות ישירות בייצור. פרטנר, לדוגמה, חתמה על הסכם עם "רפק אנרגיה", והוט התקשרה עם "דליה אנרגיה" ו"דוראד אנרגיה". המודל של חברות אלה הוא למעשה לרכוש חשמל מיצרניות פרטיות קיימות ולשווק אותו ללקוחות קצה, תוך שהן מציעות הנחות וריכוז שירותים (טריפל) תחת חשבונית אחת. ההתמקדות שלהן היא בעיקר ביצירת חבילות אטרקטיביות ובתמחור תחרותי, במטרה לנצל את מאגר הלקוחות הקיים שלהן. אף על פי שהן מספקות חשמל ממקורות פרטיים, הן לא מציגות באופן מובהק מסלולים ממוקדי אנרגיה ירוקה באותה רמה כמו סלקום, ועיקר הדגש הוא על החיסכון הכספי.
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya