דילוג לתוכן המרכזי

בשורה לנהגים: מחירי הדלק יורדים בנובמבר לשפל שנתי

לאחר זינוק מתמשך במחיר הדלק לצרכן מאז תחילת השנה, נראה שהמצב הפעם נוטה לטובת האזרחים. הדלק צפוי לרדת למחיר שפל הנמוך ביותר מאז תחילת השנה

צילום: נוצר במחולל התמונות של גוגל

מחשבון השוואת ספקי חשמל

רפאל קאהאן
פורסם 30/10/2025

משרד האנרגיה והתשתיות הודיע היום (חמישי) על הוזלה משמעותית במחיר הבנזין לחודש נובמבר 2025. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי יעמוד על 7.07 שקל, ירידה של 16 אגורות לעומת אוקטובר. מדובר במחיר הנמוך ביותר שנרשם מתחילת שנת 2025, בדומה למחיר שהיה באוגוסט האחרון. ראוי לציין כי המחיר הנוכחי, רחוק עדיין משיא כל הזמנים שנרשם בספטמבר 2012 (מעל 8.2 שקל לליטר), אך גם רחוק מאוד מהשפל של מאי 2020 (כ-4.8 שקל לליטר) שנרשם בשיא משבר הקורונה.

ההוזלה מיוחסת לשני גורמים מרכזיים המשפיעים על נוסחת הפיקוח הממשלתית: הראשון הוא צניחה במחיר הדלק בעולם - מחיר הבנזין באגן הים התיכון ירד בשיעור של 4%. והשני הוא התחזקות השקל שער החליפין היציג של הדולר האמריקאי נחלש ב-3.5% ביחס לשקל. כפי שמסרה בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז: "שילוב של ירידה במחיר הבינלאומי וצניחה בשער החליפין של הדולר הובילו יחד לירידה משמעותית במחיר הבנזין בתחנה".

בפועל, המחיר המעודכן, שיכנס לתוקף בחצות הלילה שבין שבת לראשון (1-2 בנובמבר 2025), יחסוך לנהגים כ-8 שקלים במיכל דלק ממוצע (50 ליטר), ובהתאם לכך יעמוד המחיר באילת (ללא מע"מ) על 6 ש"ח לליטר. תוספת השירות המלא נותרה ללא שינוי, 25 אגורות לליטר, אך אפשר לציין שבמאי שעבר המחיר עמד על 24 אגורות.

השוואה גלובלית: ישראל עדיין יקרה

למרות הירידה, ישראל ממשיכה להתמודד עם יוקר דלק גבוה בהשוואה בינלאומית. לפי נתונים עדכניים לרבעון השלישי של 2025 (ספטמבר), המחיר הממוצע העולמי לבנזין (בנזין רגיל, בדולר לליטר) עמד על 1.19 דולר לליטר או כ-3.8 שקל.

במדינות אירופה (כגון הולנד או נורווגיה), המיסוי על דלק הוא גבוה מאוד, והמחירים עשויים להיות דומים או אף גבוהים מאלו שבישראל. לעומת זאת, בארה"ב, שבה המיסוי נמוך והשוק תחרותי יותר, מחירי הדלק נמוכים באופן מסורתי. המרכיב הדומיננטי במחיר הדלק הישראלי הוא המיסוי (בלו ומע"מ), המהווה למעלה ממחצית המחיר לצרכן, ופועל כ"בולם זעזועים" הן בעת עלייה והן בעת ירידה במחיר הבינלאומי.

הירידה במחיר הדלק מגיעה על רקע מגמה עולמית של האטה באינפלציה וירידה בביקוש לאנרגיה, אך מדובר בהפוגה זמנית בלבד. המבנה הנוכחי של שוק האנרגיה מציב את מחירי הדלק כבעיה מבנית ארוכת טווח. הפתרון הטכנולוגי העיקרי לבעיה זו טמון במעבר לרכב חשמלי (EV). בעוד שמחיר הבנזין נתון לתנודות שער חליפין ומחירי נפט גולמי, עלות הטעינה החשמלית נותרה יציבה יחסית (כ-0.17 דולר לקוט"ש בממוצע עולמי לרבעון השלישי 2025), וזולה משמעותית לכל קילומטר נסיעה. השוואה זו מדגישה את הפער הכלכלי העצום לטובת כלי רכב מונעי חשמל, ומהווה את הבסיס למגמת המעבר שאנו עדים לה ברחבי העולם, מאירופה ועד סין.

משרד האנרגיה שב ומדגיש את החשיבות בהשוואת מחירים בין תחנות התדלוק. גם תחת מחיר פיקוח, פערים של מספר אגורות יכולים להצטבר לסכומים משמעותיים.

תגובות לכתבה

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya

site by tq.soft