דונגפנג: נשיק סוללת מצב מוצק ב-2026
אם החברה הסינית תעמוד בהצהרתה, היא תשיק סוללות עם טווח טעינה של אלף ק"מ, מהירות טעינה גבוהה וכנראה גם בטיחות משופרת; דונפנג עשויה לנצח במרוץ לפיתוח הסוללות החדשות ולשנות את שוק הרכב החשמלי
סוללה במצב מוצק, אילוסטרציה, ציור בינה מלאכותית באמצעות ArtistIO
מחשבון השוואת ספקי חשמל
חברת דונגפנג מוטור הסינית הודיעה השבוע על מה שעשוי להיות קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הרכב החשמלי: החברה השיקה תוכנית להתחיל בייצור המוני של סוללות מצב מוצק (Solid-State Batteries) בספטמבר 2026.
הכוונה היא להחליף את החומר הנוזלי בסוללות הקיימות (האלקטרוליט) בחומר מוצק, במטרה לשפר את מהירות ועוצמת הטעינה ואת בטיחות הסוללה.
טכנולוגיית המצב המוצק מבטיחה טווח נסיעה ארוך יותר (500 ואט ומעלה), בטיחות (כיוון שהאלקטרוליט הנוזלי הוא דליק) וזמני טעינה מהירים יותר.
הסוף ל"חרדת הטווח" של הנהגים?
הסוללות שדונגפנג מתכוונת להשיק יהיו בצפיפות אנרגיה של 350 וואט-שעה לקילוגרם (Wh/kg). הסוללות הללו אמורות לאפשר לרכבים חשמליים להשיג טווח נסיעה חסר תקדים של כאלף ק"מ בטעינה אחת.
דונגפנג הכריזה על כך בכנס הסוללות העולמי בסין, ובכך העמידה את עצמה בחזית המירוץ העולמי אחר ה"גביע הקדוש" של טכנולוגיית הסוללות.
החברה הסינית כבר הקימה והפעילה קו ייצור ניסיוני לסוללות אלו בהספק של 0.2 גיגה-וואט-שעה (GWh), המוגדרות בשלב הנוכחי כסוללות מוצקות-למחצה (לפי דיווחים בסין, סוללות כאלה ייקראו מעכשיו "סוללות מוצק-נוזלי").
אם דונפנג תשיק סוללות עם הספק של 350 ואט-שעה, יהיה זה שיפור דרמטי לעומת סוללות הליתיום-יון הנוזליות הקיימות, כמו סוללות הפוספט, LFP, שצפיפותן היא כ-100-160 ואט-שעה, וסוללות NMC/NCA, הנעות סביב 180-280 ואט-שעה.

רכב חשמלי, אילוסטרציה. צילום: I Am Zion, Unsplush, מאושר לשימוש חופשי
טווח נסיעה של 1,000 ק"מ, בהשוואה לטווחים הארוכים ביותר הקיימים כיום בשוק, הנעים סביב 500-750 ק"מ, עשוי להקטין מאוד את "חרדת הטווח" הנפוצה בקרב נהגים ברכבים חשמליים.
בנוסף לטווח, דונגפנג טוענת כי הבטיחות והביצועים של הסוללה העתידית שלה בטמפרטורות קיצוניות ישתפרו מאוד. לפי החברה, הסוללה הראתה יציבות תפעולית גם ב-170 מעלות, כאשר התקן הסיני קובע עמידות ב-130 מעלות.
עוד הודיעה החברה כי הסוללות החדשות שומרות על למעלה מ-72% מתכולת האנרגיה שלהן בטמפרטורה של מינוס 30 מעלות - שיפור משמעותי לעומת כ-60% בסוללות הנוזליות הקיימו.
החברה מצהירה כי היא מפתחת גם סוללות מצב מוצק מלא בצפיפות אנרגיה של 350 ואט-שעה עם טעינה מהירה, שייצור הפיילוט שלהן צפוי להתבצע בדצמבר 2027, וסוללות מצב מוצק על בסיס גופרית, שצפיפות האנרגיה העתידית שלה אמורה לעמוד על 500 ואט-שעה.
במרוץ לפיתוח סוללות מצב מוצק משתתפות חברות רבות, ביניהן, בין השאר, CATL, יצרנית סוללות הרכב החשמלי הגדולה בעולם, BYD וצ'נגאן (Changan) הסיניות, טויוטה היפנית, פולקסווגן הגרמנית, ו-QuantumScape האמריקאית.
הרעיון של סוללות מצב מוצק אינו חדש. הוא קיים מאז שנות ה-50 של המאה ה-20, אך הפיתוח והתיעוש שלו התעכב בשל אתגרים טכנולוגיים רבים, במיוחד מציאת אלקטרוליט מוצק בעל מוליכות ויציבות מכנית מספקת. סוללות הליתיום-יון הנוזליות הקיימות הומצאו בשנות ה-80.
הצלחה מסחרית של דונגפנג ומתחרותיה בתיעוש טכנולוגיה זו עשויה לשנות לחלוטין את מפת הרכב העולמית.
.png)
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya