מלחמת החום על הכיס הישראלי: פרטנר חושפת נתונים על צריכת החשמל
נתונים חדשים של פרטנר מצביעים על כך שצריכת החשמל בישראל עולה בהתמדה, בעיקר בשל גלי חום קיצוניים שמאלצים אותנו להפעיל יותר את המזגן. המונה החכם, שפעם היה נחלת המדע הבדיוני, הופך לכלי המרכזי במאבק על כיסו של הצרכן הישראלי ומסייע לשבור את המונופול ההיסטורי של חברת החשמל
.jpg)
מחשבון השוואת ספקי חשמל
קבוצת התקשורת פרטנר, שנכנסה לאחרונה לשוק החשמל, חשפה היום (שלישי) נתונים מקיפים על הרגלי צריכת החשמל של משקי הבית בישראל. הנתונים, המגיעים על רקע גל חום כבד, מספקים תמונת מצב עדכנית על עליות וירידות בצריכה, הבדלים אזוריים והשפעות אירועים חריגים כמו מלחמת 'חרבות ברזל'.
על פי הנתונים, צריכת החשמל הממוצעת למשק בית עומדת על כ-834 קילו-ואט-שעה (קוט"ש) בחודש, כאשר התשלום החודשי הממוצע, לאחר הנחת חיבור לספק חשמל פרטי, עומד על כ-417 ש"ח. הצריכה הגבוהה ביותר נרשמת בקיץ (יוני-ספטמבר) עם ממוצע של כ-1,149 קוט"ש, ואילו בחורף (דצמבר-פברואר) היא יורדת לכ-807 קוט"ש. בעונות המעבר (מרץ-מאי, אוקטובר-נובמבר) הצריכה היא הנמוכה ביותר, עם ממוצע של כ-597 קוט"ש. לאורך השבוע, הימים בהם הצריכה גבוהה יותר הם שישי ושבת, כאשר שיא הצריכה היומי לשנת 2024 נרשם ביום שישי ה-12 ביולי.
השוואה גלובלית והיסטורית: ישראל מול העולם
הצריכה הישראלית, העומדת על ממוצע של כ-834 קוט"ש בחודש, נמצאת בטווח דומה למדינות מפותחות רבות, אך נמוכה מהממוצע בארה"ב. משק בית אמריקאי ממוצע צרך בשנת 2022 כ-10,791 קוט"ש בשנה, שהם כ-899 קוט"ש בחודש. לעומת זאת, צריכת החשמל בישראל גבוהה משמעותית מזו של מדינות אירופאיות רבות, שבהן ממוצע הצריכה לנפש לשנה עומד על אלפי קוט"ש בודדים.
בחינה של נתוני העבר בישראל מראה כי צריכת החשמל הביתית נמצאת במגמת עלייה. בעוד שנתוני פרטנר מצביעים על ממוצע של 834 קוט"ש למשק בית בחודש, חברת החשמל העריכה בשנת 2024 כי משק בית ממוצע צורך כ-8,000 קוט"ש בשנה, שהם כ-667 קוט"ש בחודש. פער זה, לצד נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המצביעים על עלייה בהוצאות לצריכה פרטית על חשמל לאורך השנים, משקף את הגידול בשימוש במכשירי חשמל ואת התלות ההולכת וגוברת בחשמל, במיוחד עם העלייה בשימוש במיזוג אוויר.
רפורמת החשמל: טכנולוגיה ותחרות
הנתונים שפורסמו הם תוצר של רפורמה בשוק החשמל הישראלי, שנועדה לשבור את מונופול חברת החשמל, להגביר את התחרות ולהוזיל את המחירים לצרכנים. הרפורמה מאפשרת לכל צרכן לבחור את ספק החשמל שלו וליהנות מהנחות של 5% עד 20%. כניסתן של חברות כמו פרטנר, סלקום, אלקטרה פאוור ופזגז לשוק, מעידה על התגברות התחרות במקטע האספקה.
הכלי המרכזי המאפשר את התחרות הזו הוא המונה החכם (Smart Meter). המונים החכמים, שהטכנולוגיה שלהם החלה להתפתח כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת, מספקים מדידה דו-כיוונית בזמן אמת. בניגוד למונים המכניים שהראו רק את סך הצריכה, המונים החכמים מאפשרים למדוד את הצריכה לפי שעות היום והעונה, ובכך מאפשרים לספקיות החשמל להציע תוכניות תעריפים מותאמות אישית. למרות שההצטרפות לשירות אינה מחייבת מונה חכם, הנתונים מראים כי 71% מלקוחות החברה כבר מחזיקים במונה כזה.
עשוי טוב תודה על התוכן
ניר 13.08.2025
קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya