דילוג לתוכן המרכזי

מהפכה סולארית בישראל: משרד האנרגיה מנסה להסדיר את השוק

מהלך חדש של משרד האנרגיה מבקש לסייע לצרכנים בתחום ההתקנה של מערכות סולאריות. הרעיון הוא להקים מאגר חברות התקנה מוסמכות ומוסדרות כדי להקל על הציבור ליישם את הטכנולוגיה

מחשבון השוואת ספקי חשמל

רפאל קאהאן
פורסם 21/09/2025

משרד האנרגיה והתשתיות יוזם מהלך חדש שמטרתו להסדיר את שוק ההתקנות של מערכות סולאריות ביתיות בישראל. במסגרת המהלך, המשרד יצר מאגר מתקינים (כולל חברות ועסקים קטנים) שיפורסם באתר המשרד ויהיה נגיש לציבור הרחב. היוזמה, שמציעה יצירת קשר ישיר בין הצרכנים למתקינים, נועדה להגביר את השקיפות ולשפר את התחרותיות בענף.

המשרד מנסה לייצר אמון מול הציבור, והמתקינים צריכים לשחק לפי הכללים כדי להשתתף. נראה כי בבסיס הפתרון של המשרד עומדת שקיפות, עם שקיפות המידע והעמידה בדרישות. המטרה היא להגן על הצרכן מפני הצעות מחיר מופרזות, אבל גם לקדם את השוק כולו, ומתקינים שיעמדו בדרישות המשרד יוכלו להגיע ליותר לקוחות.

ברחבי העולם נראה כי מודל דומה, הכולל מאגרים ורשימות מומלצים של נותני שירותים מוסדרים, כבר פועל בהצלחה במדינות אחרות. כך בגרמניה, שנחשבת למובילה עולמית בתחום האנרגיה הסולארית, פועלים מזה שנים מאגרים רשמיים ופרטיים של מתקינים מוסמכים. איגוד התעשייה הסולארית הגרמני (BSW), למשל, מפעיל מאגר של חברות התקנה שקיבלו את אישורו, מה שמעניק לצרכנים ביטחון ומפחית את הסיכון לבחור בחברה לא אמינה.

גם בארה"ב, קיימים מאגרים דומים כמו זה שמפעילה האגודה האמריקאית לתעשיית האנרגיה הסולארית (SEIA), המאפשרים ללקוחות לאתר מתקינים מוסמכים ולעיין בחוות דעת של לקוחות קודמים. בסין, הממשלה מעניקה סובסידיות וסיוע בהתקנות, ומפעילה מערכת רישוי קפדנית של מתקינים.

לעומת זאת, בישראל, עד כה, השוק הסולארי הביתי התנהל ללא הסדרה ממשלתית ברורה בתחום ההתקנות, והצרכנים הסתמכו לרוב על המלצות מפה לאוזן או על פרסומים פרטיים, מה שיצר חוסר ודאות וחשש מהצעות מחיר מופרזות או עבודה לא מקצועית.

היוזמה של משרד האנרגיה, הכוללת את חובת הצעת המחיר המבוססת על "המפרט המוצע של משרד האנרגיה", מעידה על ניסיון להגן על הצרכנים מפני הצעות מחיר מופרזות. דרישה זו, בנוסף לדרישה למסירת מידע על ניסיון החברה, נועדה ליצור שקיפות ולהבטיח שהלקוח יקבל תמורה הוגנת לכספו.

הצעד של משרד האנרגיה, על אף היותו מבורך, הוא רק שלב ראשון. בהסתכלות על מודלים מצליחים בעולם, ניתן להציע צעדים נוספים שייטיבו עוד יותר עם הצרכנים והמתקינים כאחד. לדוגמה, יצירת מערכת דירוג והמלצות של לקוחות, שתאפשר לצרכנים לקבל החלטות מושכלות יותר. כמו כן, ניתן להציע למתקינים הדרכות והכשרות מקצועיות מטעם המשרד, על מנת להבטיח רמת מקצועיות אחידה בכל הענף.

לסיום, אנחנו יכולים לדווח שעל פי מידע שהגיע לידינו, משרד האנרגיה עובד על מודל דומה גם לתחום עמדות טעינה למכוניות חשמליות. יש לקוות שהמאגרים האלה ישמרו על הגינות ומקצועיות ולא יודבקו ברעות החולות של הבירוקרטיה הישראלית שלפעמים מעיקה על הצרכנים. אנחנו בכל מקרה נברך על כל יוזמה שתקדם את השקיפות בתחום האנרגיה המתחדשת.

תגובות לכתבה

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya