טירוף האנרגיה: הסטארטאפים ששווים 45 מיליארד דולר בזכות ה-AI
אין להן הכנסות, לפעמים הן אפילו שורפות כסף בקצב גבוה יותר מסטארטאפים בתחומים אחרים, אבל אין ספק שחברות האנרגיה החדשות מהוות את חוד החנית בכל הקשור לאספקת החשמל לבינה מלאכותית. חלקן גייסו לפי שווי של עשרות מיליארדי דולרים ללא הכנסות, אבל הטכנולוגיה שלהן עשויה לשנות את כל מה שאנחנו חושבים על התחום
סם אלטמן,צילום:רויטרס
מחשבון השוואת ספקי חשמל
האם טירוף הבינה המלאכותית יבלע גם את תחום האנרגיה? בעוד שכולם מודאגים משוויים המנופח של חברות ה-AI, נראה שהטירוף האמיתי מתרחש במגזר האנרגיה. קבוצת סטארט-אפים בתחום האנרגיה – שחלקן לא הפיקו דולר אחד בודד בהכנסות – הציגו הערכות שווי מצרפי של יותר מ-45 מיליארד דולר. המשקיעים מהמרים בגדול שחברות הטכנולוגיה, שזקוקות לכוח עצום כדי להפעיל את מהפכת ה-AI, ישלמו בעתיד על תחנות הכוח שעדיין לא נבנו.
מדובר על קבוצה קטנה של חברות סטארט-אפ שהמשותף לכולן היא טכנולוגיה שמיועדת לייעל את אספקת החשמל למרכזי מחשוב שבהם מתבצעים בפועל פעולות ה-AI. בדיוק כמו שלכל ענקית טכנולוגיה יש את הצ'אטבוט AI שלה - כך גם לכל אחת יש את סטארט-אפ האנרגיה הנלווה לה. למשל אוקלו (Oklo): חברת הסטארט-אפ שמפתחת כורים גרעיניים זעירים, נתמכת על ידי מנכ"ל OpenAI סם אלטמן, מובילה את הזינוק בשווי השוק של התחום.
מניית החברה זינקה פי שמונה מתחילת השנה, והשווי שלה הגיע לכ-26 מיליארד דולר. לפי נתוני S&P Global Market Intelligence, אוקלו היא החברה הציבורית הגדולה ביותר הרשומה בארה"ב שלא ייצרה הכנסות ב-12 החודשים האחרונים. כאמור החברה מפתחת כורים גרעיניים מודולריים קטנים (SMR), אך עדיין אין לה רישיון מהרשות הרגולטורית בארה"ב (NRC) או חוזים מחייבים למכירת חשמל. האנליסטים בוול סטריט לא צופים הכנסות משמעותיות לפני 2028.
חברה נוספת היא פרמי (Fermi - על שם הפיזיקאי הנודע אנריקו פרמי): חברה נוספת ללא הכנסות, הנסחרת כעת בשווי של כ-17 מיליארד דולר (לאחר שבהנפקה הגיעה לכ-19 מיליארד דולר לאחר שגייסה כמעט 700 מיליון דולר). פרמי, המגובה על ידי מזכיר האנרגיה לשעבר ריק פרי, מתכננת לבנות מתקני אנרגיה בהספק של 11 גיגה-וואט עבור מרכזי נתונים. נכון לעכשיו, היא השיגה ציוד גז טבעי שיכסה רק 5% מיעד הקיבולת שלה, וטרם חתמה על חוזי לקוחות מחייבים.
שווי השוק הנוכחי שלה קרוב לשווי של חברת Talen Energy, שכבר מחזיקה צי כוח פעיל בהספק של כ-11 גיגה-וואט. רק שתי חברות ללא הכנסות נסחרו בשווי גבוה יותר ביום הראשון להנפקה שלהן, מותאם לאינפלציה: יצרנית הרכב החשמלי ריוויאן (Rivian) ו-Corvis מתקופת בועת הדוט-קום.
מעבר לשתי החברות האלה ניתן לציין גם את Nano Nuclear Energy ו-Terra Innovatum שגם הן חברות המפתחות כורים גרעיניים "מיקרו-מודולריים" קטנים. הן צברו שווי שוק מרשים למרות היעדר הכנסות. שוויה של Nano Nuclear Energy עומד על למעלה מ-2 מיליארד דולר, ושל Terra Innovatum (שנסחרת כשבוע בסך הכל) על למעלה מ-1 מיליארד דולר.
ואלה לא רק הסטארטאפים האלה. גם חברות גדולות כגון GE (ג'נרל אלקטריק) או סימנס אנרגיה משתפות פעולה על עתיד האנרגיה עימן - ואולי מכוונות לרכישה תוך כדי.
ההימור על עתיד ה-AI
מה הסיבה לבהלה? הדרישה העצומה לחשמל עבור מרכזי נתונים מונעי בינה מלאכותית. חלק מהחברות שנכנסו לטירוף הזה מרוויחות הכנסות סמליות – למשל NuScale Power, המפתחת כורי SMR, רשמה עלייה של 155% במניה. ברבעון השני של 2025 דיווחה NuScale על הכנסות של 8.1 מיליון דולר (בעיקר מדמי הנדסה
ורישוי) והפסד נקי של מיליוני דולרים. גם מניית Plug Power (המתמחה בפיתוח תאי דלק מימן) זינקה ב-90% לשווי של 4.8 מיליארד דולר על רקע ה-AI. עם זאת, אנליסטים לא מצפים ש-NuScale או Plug Power יגיעו לרווחיות לפני 2030.
המשקיעים מועסקים לקחת סיכונים גבוהים יותר ספקולטיביות חברות, אולי בגלל חברות האנרגיה הרווחות כבר נסחרות בשווי גבוה. Bloom Energy (גם היא מפתחת טכנולוגית תאי דלק) נסחרת במכפיל רווח עתידי של 133, ושווי השוק שלה קפץ ב-5.4 מיליארד דולר לאחר ש-Brookfield Asset Management הודיעה שתשקיע עד 5 מיליארד דולר בפריסת הטכנולוגיה שלה.
ההיסטוריה, עם זאת, מעידה אחרת. מבט על סטארט-אפים בתחום הרכב החשמלי (EV) ללא שהנפקו ב-2020 – כמו ניקולה, פיסקר ולורדסטאון – מלמד שר מההשקעות הללוות להתפוגג. אם בועת ה-AI תתפוצץ (מה שכזה לא נראה באופק), לחברות האנרגיה ללא מוצא את הדרך הקצרה ביותר להתפרק – וללא כרית ביטחון שתצור את הנפילה. מנגד הטכנולוגיה שהחברות האלה מפתחות עשויות להביא לחידושים עיניים משמעותיים בתחום האנרגיה שמכניסים את האנרגיה הגרתית והסולרית לא ממש חוות חידושים והתפתחויות.
כורים זעירים למשל יכולים לספק אנרגיות לערים קטנות בעלות נמוכה יותר מאשר כורי דלק פוסילי ענקיים. פיתוח טכנולוגית הדלק עשויה לפתור את בעיית הטעינה תאי ביטוחי הרכבים החשמליים. למרות שבשוק ההון נוטים להיזהר מחברות ללא ציוד - אין ספק חדשנות התפתחותיות עשויות להפוך את המגזר על פניו אולי אפילו ענקיות אנרגיה חדשות.

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של energya